Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 467 ggr
Linnea0001
0

Dubbelhaka

Min hona har haft dubbelhaka ett tag nu och vi har försökt träna bort den men den är kvar. Är det något att fundera över? Har sett att många har dubbelhaka speciellt uppfödare. Tänkte så småningom om ta en kull och har läst att ifall hon är i bra kondition och inte tjock ska det inte vara några problem men det är ju intressant att veta vad ni tycker. Vet att det kan vara ärftligt med dubbelhakor men det är svårt att undvika dom.

[Svea&Sabina]1
0

Min unge har börjat få en dubbelhaka och det gör mig skräckslagen, jag vill inte ha en kanin med dubbelhaka. Det har blivit svårt att få på selen runt halsen. Jag ska börja med hoppning så hon förhoppningsvis får bort den.

Arcade-Foodie
0

Det kan även vara genetiskt och istället för att det är en dubbelhaka orsakd av övervikt kan det vara en hakpåse som vissa kaniner får, verkar vara vanligt bland honor. Men om det beror på övervikt, så är bästa sättet att ändra kosten/ ta reda på varför din kanin har gått upp i vikt och vad som behöver ändras för att den ska få tillbaka sin vikt igen. ^-^

Fridaaaa
0

Har de fått dubbelhaka fösvinner de sällan
Det är ingen fara med dubbelhaka så länge de inte är så pass stora at de hindrar kaninen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnea0001
0

Okej då vet jag, det är bra att man kan kolla här och försäkra sig om att man läst rätt. Vi kommer fortsätta träna men inte bara för att få bort dubbelhakan utan för jag och hon har kommit mycket närmre varandra och det märks att hon tycker det är roligt.

HeleneBarthel
0

Min kanin hona hade dubbel haka när jag fick henne. När hon blir mer trygg ska hon få gå ut i sele o röra sig mer. När jag klippte klorna på zoo giganten sa de att hon behövde gå ner i vikt o att kaniner ej ska ha dubbel haka men hon är inte tjock för övrigt tycker jag

HeleneBarthel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
HeleneBarthel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Candy

Fridaaaa
0

#5 Okunskap. Dubbelhaka är även ärftligt. Så är inte alltid pga att de är tjocka. Kan även vara kvar efter övervikt och den inte går bort

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Svea&Sabina]1
0

Min ena kanin har nog en dubbelhaka pga ingen träning. Hennes föräldrar har ingen dubbelhaka alls och dem är superfina!