Mina frågor =)
Hej! Jag är inte expert på det här med kaniner, har en kanin hemma och visst kan jag en hel del, men vill veta mer =) Jag har ett DIY trähus hemma till min kanin, men det blev lite för stort så det tar upp en ganska stor del av hans bur. Fråga: Har ni något tips? på vart man kan köpa billiga tillräckligt stora hus? Han använder det mest till att ligga på. När jag släpper ut min kanin i hela vårt hus, så gräver han i vårt golv, detta är av anledningen som han enbart får vara i mitt rum, vårat uterum och i sin Hage (inkl utebur).Vill så gärna kunna ha honom ute i hela huset då han verkligen älskar just det. Fråga: Så hur ska jag få honom att sluta gräva? Han är nöjd på mitt rum, men när han blir rastlös så gräver han även där. Jag skulle så gärna vilja ge honom färska grenar dagligen från naturen, men jag vet inte riktigt vad dom kan och inte kan äta. Fråga: Vilka sorters grenar/träd kan de äta? Fråga: Tror ni det är viktigt för honom att ha lite mer leksaker och aktivering (tex trappor, tunnlar osv) i hans utehage? Precis när han hade fått den så var han jättenöjd och var där 24 7 typ och sprang runt o gjorde MASSA glädjeskutt, men nu så sitter han bara i sin bur och glor utöver den (oftast). Jag undrar om ni tror att han skulle behöva en större innebur, den han har nu är 120x61 eller nåt sånt, han verkar trivas bra i den då han mest vilar och inte hoppar runt. Fråga: om ni tror han har behov av det, har ni nåt tips? på bra, billiga, stora burar? Fråga: hur många timmar ska en kanin vara ute och röra på sig minst per dag? Jag använder just ny ett spån som heter Toalätt, fråga: har ni något annat tips? som skulle kunna fungera minst lika bra? Ja, det var alla frågor det :D Tacksam för svar! :D
Du behöver inte köpa ett hus, MYCKET billigare att göra ett själv. Och det måste inte heller vara av trä utan om du vill kan det vara i kartong. Jag tror att han gräver golvet just för att han är rastlös (som du skrev). Så sätt in många leksaker och tunnlar osv. Men det där med att han gräver i golvet kan gå att träna bort, men som sagt så lägg in många leksaker osv. Kaniner kan äta många olika sorters grenar som: björk, äppelgren, pärongren osv. Så som du har beskrivit honom så är det viktigt för honom att ha mänga leksaker och aktiverings saker då han lätt kan bli rastlös. Du kan sätta in mer tunnlar och anda leksaker i hagen om du känner och ser att han behöver det. Han behöver ingen större innebär om han får vara ute OFTA. Inte 3 timmar per dag, utan hela dagen. Om inte han får det bör du skaffa en större bur. Du kan bygga en enkelt själv eller köpa billigt på djuraffärer och Granngården. En kanin behöver vara ute och röra sig FLERA timmar, mina kaniner är ute från 10:00 till 22:00. Spånet ”toalett” funkar bra så det behöver du inte köpa nytt. :)
Köp en 130 L samlalåda från IKEA och fyll häften med blomjord eller sand, då kan kaninen gräva.
Kaniner kan äta de mesta grenar, en sak som är säkert är fruktgrenar, tex äppel-, päron-, körsbärs och plommongrenar:)
#1 har tyvärr inte möjlighet att ha honom ute så länge på vardagarna då jag går i skolan och även har aktiviteter 5 dagar i veckan, så är det nödvändigt då tycker du att skaffa en större bur? Har isf hittat en bur för bara 799 som är 160 cm på zooplus =)
#4, det ska du satsa på isf! :)
#5 okej tack! :)
Buren på zooplus du hittat är toppen!