Inavel
Hur är det med inavel? (Tror det stavas så) kan man para mamma med en av sina ungar? Vet att dom inte är känsliga för det men vill veta ifall det är något man ska undvika ändå?
Även fast de inte är så känsliga mot inavel är det nog inget att rekommendera, dock är jag inte så insatt i kanin världen :)
Inavel ska alltid undvikas i största möjliga mån oavsett djurart… det är något som är ganska självklart, men vissa djurarter klarar inavel bättre än andra. Men eftersom du frågar om "det är något som ska undvika ändå" så är svaret ja. Det är oroande att se när folk frågar om sådant - ett tydligt tecken på att man saknar kunskaperna för att avla, iaf just nu. Läst på mer innan du börjar för du är inte redo att börja avla än om det var det du hade tänkt. Du ska självklart fråga om saker du är osäker om för att lära dig, men folk kommer reagera när vissa frågor ställs så man man får vara beredd på det och inte bara ta illa upp
Sånt ska enbart ske av kunniga
Det är så vissa duktiga uppfödare gör för att se om det döljer sig bettfel
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller med angående inavel, samtidigt är det ju en sak som dessvärre fortfarande används flitigt i en del Avel av olika arter, även där det inte "ska" förekomma enligt avelsförbund och liknande. Hundar, katter - inte så konstigt att man ställer frågan om kaniner, kan jag tycka. Visst bör man vara rejält påläst om man ska hålla på med Avel, det håller jag också med om, men frågan i sig var egentligen inte särskilt okunnig. :-) TS, bra att du frågar och inte bara "kör på", om du är seriöst intresserad av att börja med kaninavel så kanske du kan försöka hitta en mentor att bolla med? Det handlar ju både om praktiska och teoretiska kunskaper och Avel är tusan så mycket roligare om man är riktigt väl insatt. ♡
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Även om det kanske inte blir några uppenbara fel på ungarna vid inavel så har det flera nackdelar. Vid inavel så koncentreras generna och det är större risk att recessiva gener kommer fram, vilket ger ungarna större risk för genetiska sjukdomar och mutationer/missbildningar. Ju mer man inavlar, desto mindre genetisk variation blir det och man står till slut där med djur som inte mår bra.
Tex om mamman skulle bära på en genetisk sjukdom och sonen som hon paras med har ärvt den genen av henne så kan dom få ungar med sjukdomen trots att båda föräldrarna är helt friska.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Tack för alla svar! Det är så att jag haft kaniner ett bra tag sen jag var 4 tror jag, och mamma har fött upp kaniner. Hon är utomlands nu och då frågade jag här. Jag och mina kompisar är rejält pålästa och tänkte ta en kull kanske i slutet av året. Frågan var för ifall vi skulle fortsätta att avla fram hoppkaniner och behålla ifall man kunde para syskon men då vet jag att jag inte ska göra det.
Man brukar använda inavel just för det syftet att kunna plocka kaniner ur Avel om det trots allt dyker upp defekter.
Kan ju själv säga att en av mina lämnat defekt där samma två kaniner fick en kull tidigare där alla ungarna var friska. I kull nummer två dök en defekt unge upp. Och även om man dubblar generna så är det inte säkert att just de "dåliga" generna läggs samman.
Ska man inavla ska man veta vad man gör och vad man måste göra om defekter skulle dyka upp. Som tur är så är de flesta medfödda defekterna på kanin synliga för ögat, även om det finns några som döljer sig.
När det kommer till människor så tål vi inte inavel över huvud taget. Men kaniner tål till viss del. Och att inavla någon gång då och då skapar inga problem hos djuren mer än att man till viss del stärker vissa gener som finns gemensamt hos de två individerna. Vilket många gånger kan vara positivt men även negativt, allt beror på vad man vill få fram med hjälp av kullen.
Att ta en inavelskull bara för att "man inte hittade någon annan för stunden" är dock inte det smartaste. För skulle du råka dubbla två kaniner som bär på samma defekt så kommer denna defekt mest troligt dyka upp, där du måste ta ansvaret som uppfödare i detta fall.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt