Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 682 ggr
[Svea&Sabina]1
0

Blir inte rumsrena

Jag är så trött på kaninerna för att dem är äckligt orumsrena. Jag måste storstäda buren varannan dag och byta halmen i huset varje dag. När det blir kallt ute så måste jag ha proppfullt med halm i huset, men jag kommer behöva byta det varje dag. Det går inte att lägga kiss och bajs i lådan eftersom att dem gör det överallt. Vad ska jag göra? Det här beteendet måste sluta inom 1 månad för sen blir det kallt och då kan jag inte hålla på såhär. Jag blir på riktigt irreterad på dem.

Fridaaaa
4

Varför irriterad på dem?
Alla kaniner blir inte rumsrena. Vissa blir det av kastrering, vissa blir aldrig det. Sånt man får räkna med när man skaffar kaniner.

Vad har du för låda? Strö i lådan?
Hur gamla är dem?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maria-Gerbiler]
1

De kanske tycker att halmen är mjuk och skön att använda som toalett. Mitt tips? är att lägga en plastlåda i botten av huset med toa-lätt för att absorbera vätskan och sedan halm ovanpå. När du städar kan du ta bort den understa halmen, samt toa-lätten och ha kvar den översta halmen. I och med att toa-lätt absorberar behöver du kanske inte städa varje dag? I resten av buren kan man ha ett flertal toaletter och lägga stenar eller stubbar där du vill att kaninerna inte ska göra sina behov. 

Är du säker på att båda kaninerna är orumsrena? Undrar också hur gamla de är och om det är honor eller hanar och om de är kastrerade. Har det alltid varit så här?

Hedda/Kokos
0

Min kanin använder toaletten men bajsar även överallt så jag städar bara vartredje dag.(städar toan varje dag och de bajs som syns)

[Svea&Sabina]1
0

#1 Jag har spån i toaletten som i hela buren, men jag ska byta till tolättpellets någon gång. Kasterering kanske görs framöver. Dem är 5 månader om någon dag. #2 Det ligger mycket bajs och kiss i lådan, alltså är någon mer rumsren än den andra. Dem är 5 månader och det är honor. Dem har alltid varit orumsrena, men det har blivit värre sen vi satte dem i en inhägnad. Jag tänkte att dem skulle kissa och bajsa ute, men nej. Det är buren som gäller.

[Maria-Gerbiler]
0

#4 Jag förstår.  Det låter positivt att de inte använder hagen som toa också, då har de någon form av "toa-tänk" och kan nog tränas upp. Sedan kan det vara bra att de använder buren istället för hagen för det kan vara riktigt jobbigt att "hacka loss skiten" när det är minusgrader och toahögen bara växer.

kalindas
2

Om du blir irriterad för att du måste städa hos kaninerna, så kanske du inte ska ha några kaniner alls? För även om du får de någotsånär rumsrena så måste du ju ändå städa hos dem minst en gång i veckan.

Hålla rent efter sina djur hör ju till något man alltid får göra. Allt från att göra rent smådjursburar, städa kattlådan och plocka upp efter hunden. Det är valet man gör när man skaffar dem.

Tycker man det är jobbigt eller irriterande, då är det bättre att inte ha några djur alls. För de kan inte städa själva…

/Elisa

MOJ
0

Prova att lägga halmen någon annanstans än i huset. Om dom fortsätter kissa i huset är det för att dom har valt det hörnet. Om dom kissar i halmet så kanske det finns något som kan ersätta halm när det blir kallt. Jag tycker det är orättvist mot kaninerna att du är trött på dom för att dom inte är rumsrena. Det var max 3 månader sedan du fick dom, det är inte så lång tid. Försök ha mer tålamod med kaninerna så kommer det gå bättre och det kommer vara roligare.

[Svea&Sabina]1
0

#6 Jag menar inte så. Klart att man ska göra rent efter sina djur, men jag måste göra det varje dag och allt spån och halm tar slut så fort. Jag kan lägga ned pengar på det, men det är ändå jobbigt om jag ska behöva köpa ny halmsäck varje vecka.

[Svea&Sabina]1
0

#7 Det är inte att jag blir irreterad på dem, utan jag blir trött på att allt tar slut så snabbt. Jag måste byta ut halmen varje dag i vinter och det kommer inte funka. Kaninerna har alltid kissar i hus, var de än står.

MOJ
0

Om dom kissar i huset vart det än står så kanske dom vill ha tak över sig. Då kan du sätta in ett annat hus med en låda i som toalätt och se om det fungerar.

[Svea&Sabina]1
0

Jag får inte plats med ett till hus och dem kissar inte bara i huset utan det är i hela buren, så dem kissar där dem sitter.

cissi_1993
0

dom två senaste kaninerna jag haft har mer eller mindre förknippat de strö jag häver i toalådan med att gå på toan så även om jag byter hörn följer dom toalådan. 

kan du prova att ha någon annan typ av strö i resten av buren så det verkligen blir skilnad på toan och resten av buren? sen gillar kaniner att ära när dom gör sina behov 🤔 det kanske är därför dom går i huset??? har dom hö tillgängligt från toalett?

[Svea&Sabina]1
0

#12 Jag ska byta strö i toaletten, men inte just nu. Deras höhäck är över toaletten.

[Svea&Sabina]1
0

#12 Kaninerna har spån i toalätt, buren och huset, så allt är som en toalätt för dem.

cissi_1993
0

jag tror det om nu byter tror jag det kan bli bättre när jag har plockat hem mina små har jag haft strö i hela buren för att sen när dom valt en plats byta ut allt strö i buren till något annat och ställt in en stor toalåda med strö i har funkat bra tills dom blir tonåring och man har börja om 😂

[Svea&Sabina]1
0

Vart köpter ni toalättpellets till kanin? Det är väldigt dyrt på Arken Zoo. 179kr för 55l

[Svea&Sabina]1
0

Det kostar 199kr på Granngården. Vart köper ni?

cissi_1993
0

jag köper de på granngården men det går inte så mycket av det för mej när dom blivit äldre då dom har valt et hörn av toalådan också ca 2 skopoor om dagen kan jag tro och en skopa är väl ca 1,5dl

Katti
2

Köp eldningspellets istället, det kostar en bråkdel!

[Svea&Sabina]1
0

#19 Jag köpte toalättpellets idag och har det i deras toalätt.

[Svea&Sabina]1
2

Stallepellets på granngården kostar 44kr för 14 kg. Det köper jag nästa gång :D

[Svea&Sabina]1
0

Stallpellets*