Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 660 ggr
[Svea&Sabina]1
0

Sprattlig

Som ni säkert läst i mina andra inlägg så har jag sprattliga kaniner och jag är trött på dem. Den ena gick jag med i koppel igår och då var hon supersnäll att bära, men idag var hon skitjobbig. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag tränar dem varje dag, men inget verkar funka. Kvinnan på Fäboden sa att vi ska "tvångsbära" kaninerna, men det funkar inte. Kaninen blir mer stressad av det och hon sprattlar mer. Jag funderar på att ta kontakt med en uppfödare i närheten så att de kan träna kaninerna, men vad kan jag själv göra innan jag kontaktar någon? Om ni själva haft sprattliga kaniner, så berätta hur ni tränat/tränar! Jag tappar intresset för kaninerna och jag vill ha en ny kanin som inte är sprattlig, även fast det inte gör saken bättre.

Linnea0001
0

Vad jag läst i dina andra inlägg så har du inte tränat så värst länge. Sen måste man förstå att det inte hela tiden är lätt att ha kaniner och man kan inte bara köpa en ny kanin, vilket jag hoppas du förstår. Fick du kaninen när den var unge? Jag skulle gärna hjälpa dig men det är svårt när du skriver så många olika inlägg så jag inte bet vilket jag ska skriva i😉

Maleficum
0

Hur lyfter du kaninerna och hur bär du dem? En del kaniner gillar att bli burna på vissa sätt och andra vill bli burna på helt andra sätt. Hur är dem när du kommer nära? Springer dem så fort du försöker röra dem eller så fort du försöker lyfta dem?

Sen är ju inte kaniner djur som brukar uppskatta att bli burna så de är ju helt enkelt en träningssak och en del accepterar det mer än andra i slutänden, men för min del tycker inte jag man ska hålla på och lyfta kaninerna i tid och otid.

En (engelsk) film med lite tips? på bra lyft tekniker som jag använt på stora (frasse) och små sprattliga kaniner https://youtu.be/tIXdvtNwAPk?t=3m12s (satte fram den till där de börjar lyfta men det kan vara bra att se från början om man förstår engelska bra).

Min första kanin jag övertog var superrädd för att lyftas och blev alltid jätteaggressiv efter i en vecka. Om jag aldrig lyfte honom var han hur snäll som helst så jag fixa så han kunde hoppa mellan Hage och bur utan att behöva lyftas och lyfte honom aldrig i onödan.

Min nuvarande (blinda) kanin kan bli sprattlig när han känner igen sig att han är nära hemma eller sin Hage för han snabbt vill ner och få godis. Annars har han lärt sig att hålla sig rätt lugn (då han är angora måste han kunna hanteras) men han älskar inte att bli buren (vägrar ta godis och liknande förutom pumpafrö som är hans största favorit) men accepterar det och är oftast avslappnad när jag ska lyfta honom.

Bästa är att träna i små omgångar. Gosa så de är avslappnade och accepterar att du försöker lyfta, lyft inte ens upp helt från golvet innan du sätter ner igen och ge mer gos (och/eller godis om de har nån favorit). Lyft längre och längre stund (i början bara tex sitta på golvet/marken och lyft i höjd med knät) och släpp ner innan de hinner börja sprattla och tycka att det är jobbigt. Ofta kan de lära sig snabbt att om man är lugn får man kommer ner på backen snabbt igen!

Tycker att först när de lärt sig vara lugna och man kan lyfta en stund och de då blir ivriga när de märker att dem ska sättas ner igen (och sprattlar) så brukar jag försöka hålla dem kvar mjukt och försiktigt tills de lugnat sig och då fort släppt ner dem så fort dem lugnat sig (detta för att jag inte ska riskera att tappa dem om de börjar sprattla när man är på väg att sätta ner dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Svea&Sabina]1
0

#1 Jag förstår att man inte kan köpa en ny kanin, som jag skrev. Skriv i det här inlägget.

[Svea&Sabina]1
0

#2 Jag har en hand under rumpan och en på ryggen, så att hon sitter med magen mot mig. De måste kunna bli burna eftersom att jag ska börja med hoppning.

[Svea&Sabina]1
0

#1 Jag köpte kaninerna när dem var 8 veckor och nu är dem ungefär 5 månader.

tiger tok
0

Vart bor du någonstans?

[Svea&Sabina]1
0

Uppsala

MOJ
0

Är dina kaniner tama och trygga med dig när du inte bär dom? Om dom inte är det så bör du vänta tills dom är det och sen bära dom. 

För att träna kan du ge den något gott att äta samtidigt som du långsamt bär upp kaninen och när den sprattlar försök lugna ned den och släpp sedan ner kaninen när den lugnat sig lite. Bär dom inte för ofta ibörjan utan kanske 1-2 gånger om dagen. 

Du kan också klappa kaninen så att den är lugn och sedan lyfta upp och fortsätta klappa lugnande.