Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 877 ggr
Linneas_
0

Underlag?

Vad är bäst att ha som underlag i buren?

Just nu har Laban bara en toa med spån i och i resten av buren har han ingenting, förutom höet då… Men tror det blir lite hårt för hans små tassar… Är det bättre att ha spån i hela buren? Eller nåt annat?

Sotis
0

Jag har både hö och spån i buren:)

aliciia
0

han måste ju ha hö.. ha båda spån och hö.. du kan lägga in en filt åxa

Linneas_
0

Oj vad fort man fick svar :P Tror nog jag börjar ha spån i hela buren då…

aliciia
0

ja, en du måste ha hö

Linneas_
0

Ja jag är inte helt bakom :P Tror inte min kanin hade levt längre om jag aldrig hade haft hö. Haha! Står i första inlägget också att jag har hö…

senna
0

Du kan ha halm i resten av buren.

Linneas_
0

Ja halm kanske är ganska mysigt! Det ska jag prova. Slipper man kiss i hela buren också. Tack för tipset!

Prizma_o_Kristall
0

Till mina kaniner har jag spån i hela buren. I ena hörnet hö, i hörnet ijämte höet har jag halm. Sedan är det rent spån på resten av bottnen:) Mina knainer verkar älska att ha det så…

Kramar//Carro

Linneas_
0

Om man har spån i hela buren blir det inte jobbigt att städa då? Fast iof så kissar de ju säkert mest i hörnen iaf…

Prizma_o_Kristall
0

#9 Nej, det tycker inte jag iaf… Städningen är en vana för mig:) så jag tänker inte på det…

Kramar/Carro

KvirrZ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har halm i mina burar och spån i toan, funkar super :)

- Mvh Emma

Essen
0

Jag skulle rekommendera spån i resten av buren också. Halm avråder jag då halm kan innehålla en hel del ohyra som kaninen kan få i pälsen samt att halm mögglar oerhört lätt. Halm är inget som är rekommenderat för kaniner. Även om kaninen inte äter halm kan det hända att den får i sig det vilket inte är bra då halm är för svårt att smälta. Se också till att höet du använder ligger i en höställning för att minska risken till att kaninen bajsar och kissar på det vilket gör att den får i sig bakterier när den sedan äter det och blir sjuk.

Det bästa man kan använda är spån. Glad

Zvintos
0

När jag hade kaninen inne använde jag toalätt i buren.
Funkade jättebra, då han är en sån där som ska gräva runt allt spån och skita ner det direkt.
Tog lite längre tid innan han lyckades skita ner allt.
Dessutom är det ett superbra alternativ om man som jag, är allergisk mot spån.
En fördel till är att om man har en kanin som älskar att rejsa runt i buren, så håller sig det mesta ändå kvar inne i buren.
Till skillnad mot spån, som ligger i en 2dm stor cirkel runt buren (egen erfarenhet). *skrattar*
Sedan finns det en till fördel om man bor i lägenhet.
Toalätten får man slänga bland vanliga sopor, till skillnad från spån.
Hur bra som helst.

Halm skulle aldrig funka på en av mina, då han är vit.
Halm + vit kanin = gul kanin, iaf tassarna. Räcka ut tungan

Så jag röstar får toalätt.

[Niike]
0

#13 Det är avföringen som gör att tassarna blir gula.

Jag har spån och halm.

twinnie
0

#14 Nej, de kan bli gula av halmen också.

aliciia
0

jag har gjort en röstning så ni kan rösta på de ni tycker

aliciia
0

om du väljer spån så är det hö åxå eftersom att de måste ha det^^

Zvintos
0

#14: Precis som twinnie säger så är det även halmen som gör tassarna gula.
Det räcker med att det kommer vatten på halmen och kaninen trampar i det, så blir tassarna gula.
Finns dock en sorts halm som inte färgar av sig, men kommer inte ihåg vilken sort.

[Niike]
0

#18 Okej, det visste jag inte .. ^^

Frida
0

#0 Kan säga att jag har som du med en toa (med toa-lätt, inte spån) och sedan inget annat i buren förutom det hö som trillar ner från höhäckarna. Jag hade spån innan men det sprätte åt alla håll och kanter och när kaninerna fått som de ville så låg det ändå bara spån i hörnen som de aldrig rörde. När de grävde så "grävde" de på plastbotten och aldrig i spånet. Mina är dessutom ute i lägenheten så fort jag är hemma och där har de ju plast- och trägolv och inget underlag som spån, halm etc.

Jag har även haft toa-lätt som underlag i hela buren men ingen av mina kaniner har tyckt att det har varit särskillt bekvämt. Halm varken kan eller vill jag ha som underlag. Funderar på att lägga in en fleecefilt men får se hur det blir med det och hur den i sådana fall skulle uppskattas.

#18 Det är havrehalm som färgar av sig (det som vanligen säljs överallt) så all halm som inte kommer från havre borde vara avfärgningssäkert.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Linneas_
0

Tror faktiskt att Laban skulle göra ungefär som din kanin Tramptass. Fösa allt spån till hörnen och sen ligga där det bara är plast… Då känns det ju lite onödigt på nåt sätt.