Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1189 ggr
Vaniljmuffin
0

Kräsen kanin?

Jag har en 10 veckors liten lejonhuvad hane som vi haft en vecka. För att komma åt sin mat sitter han i toalådan för att förhindra kiss och bajs hela buren. Jag har träpellets som blir till smulor när det blir vått. Han verkar inte vilja sitta i lådan alls, men hans fötter ser fina ut så det är inte därför. Nu har han insett att han kan sitta i matskålen när den är tom. Men då kommer det ju bajs och kiss i den… Tror ni att underlaget är alldeles för hårt och att jag borde byta eller kanske blöta upp det med lite vatten först eller något liknande? Eller är han bara lite tjurig och kräsen och jag borde vänta ut det? Ska tilläggas att han har supermjukt i resten av buren och vi har halmlådor och filtar på golvet där han är ute så enda stället med "hårdare" underlag är toalådan.

tiger tok
0

Han tycker nog det är för hårt. Byt underlag i toan. Krossad halmpellets rekommenderar jag.

Vaniljmuffin
0

#2 var kan man köpa sånt? Googlade lite snabbt och såg lantmännen men det finns inte där jag bor… Och finns det något jag kan göra under tiden tills jag bytt? Kan jag blöta upp träpelletsen lite så den smular sönder? Eller blir uppsugningsförmågan av kiss sämre då? :)

tiger tok
0

Granngården har. Ja, eller spraya vatten på pelletsen med hjälp av sprayflaska. Man kan även hälla vatten på, men då blir ju pelletsen blöt tills dess att den sugit åt sig.

Hamstertjejen123
0

Jag har katt sand, funkar bra till mina kaniner (:

Vaniljmuffin
0

#4 har kattsand lätt att bli dammigt?

tiger tok
0

#5 beror helt på märke. Tänk på att det är farligt om kaninen äter kattsanden bara.

Vaniljmuffin
0

#6 Jag har haft honom för kort tid för att säga säkert men hittills har han inte tuggat eller ätit på någonting som är dåligt för honom, det konstigaste hittills är väl typ att han verkar gilla viss halm haha :)

[xx-juvelen-xx]
0

Min kompis hade också en lejonhuvad, han var likadan, tror det har att göra mes rastyp tyvärr

Fridaaaa
0

#8 "mesig" nja fel ord tycker jag

Jag hade bytt. Alldeles för hårt för tassarna enligt mig.
ÖKOplus rekommenderar jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vaniljmuffin
0

#9 vem har sagt något om mesig? Jag undrade om han var tjurig och lite kräsen eftersom jag vet vissa kaniner som varit så och ville få hjälp att förstå om det fanns ett problem eller inte. :)

tiger tok
0

#9 jag tror att #8 menade "med" och inte mes.

Fridaaaa
1

#10 om du läser #8 så står det mesrastyp.

tiger tok
0

#12 jag ser det, men jag tror fortfarande att #8 menade "med och inte mes. Jaja, whatever.

Fridaaaa
0

#13 Jag skrev till #10, inte till dig ;)

[xx-juvelen-xx]
0

Jaha nej alla mina kaniner har hålt på så med sitt toa strö o en av dom fortsättee en idag att stå åå kratsa i toan för det är föe ojämt eller oskönt, vet det är jätte irreterande! Men tror att du kan testa med att blöta toa pelletsen som sagt var, brukar hjälpa mina kaniner iaf! På senaste håll har dom slutat kratsa bort alt!