Snälla svara!
Hej!
Min kompis har precis köpt en jätte söt lejonhuvad kanin. Hon undrar varför den sitter och vrider på huvudet fram och tillbaka. (Sitter och skakar på huvudet som om han skulle säga NEJ. fast sakta).
Uppfödaren sa att det var för att vissa kaniner har mindre pigment i ögonen och därför mäter avstånd så. Stämmer verkligen detta?? :/
De sa även att kaninens farfar gjorde lika dant fast inte lika mycket (+ att den hade röda ögon).
Har kaninen synfel eller varför gör han så?? Han gör det hela tiden när man är inne hos honom. Verkar annars må jätte bra och äter/dricker som han ska.
Svara så fort ni kan
Tack!

vet faktiskt inte vad det kan vara, tycker att hon ska kontakta veterinär
- Mvh Emma

Någon som vet??

Vet inte varför vissa kaniner gör så
Min lilla Schneewittchen gör så, hon har varit så sedan hon föddes för 1,5 år sedan. Hon har blå ögon med röda pupiller. Det där med pigmenten kanske kan stämma, men jag vet ju inte så mkt om kaniner… tyvärr…
Kramar/Carro

Har hört om detta förut, men vet tyvärr inte vad det kan vara. Men jag vet att hästar "väver", d.v.s. gungar från sida till sida när de är uttråkade. Vet dock inte varför kaniner gör detta.
Är den rödögd?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Cassie gör oxå så. Men oftast när hon är rädd.. Hon kan göra det ibland annars oxå.. har oxå tyckt det är konstigt.. hon är iaf brunögd.

Okej.. tack för svaren! #6 Hennes farmor eller farfar var rödögd men han är brun ögd.
Men era ser bra och så??

??

Tror ni det kan va för att han är rädd/osäker nu i början för uppfödaren hade sagt att han gjorde det ibland???
Cassie verkar väldigt oft lite blind eller något.. det verkar oxå som om hon hör dåligt.. hon är lite konstig min Cassie..

okej..hoppas inte han är blind. men det värkar inte så när han skuttar runder…. inte mycket i alla fall..kan man testa om de är blinda/synskadade på något sätt?? :/

snyft

Om någon vet hur man kan testa om en kanin har syn problem eller vet varför han är sådan så får ni jätte gärna skriva.

eller går det äns att testa??

Du kan ju kolla om kaninen reagerar om du har fingret framför ögat? men ifall att han ser så ta det lugnt, så att han inte blir rädd :)

**okej.. har testat lite men han värkar inte se så bra :`(
**Finns det någon ögonsjukdom kaniner kan ha eller är de bara blinda..??
Snälla svara! Är jätte orolig för honom.. vill inte vara tvungen att avliva/lämmna tillbaka honom :`(

Nu vill jag inte börja oroa dig (absolut inte), men det låter som det min kanin Tindra hade. Vi passade dock inte ihop så jag lämnade tillbaka henne till uppfödaren, men hon satt och "gled" med huvudet från sida till sida. De märkte senare att hennes huvud inte utvecklades som det skulle och hon var tvungen att bli avlivad.
Ta kaninen till veterinären!
Kram

okej

Lycka till!

Usch, låter inte bra… Hoppas de löser sig i alla fall..

mm
blir fundersam.. Cassie har ju alltid varit så och det har aldrig varit någon fara med henne.. Jag tänker på att ni tycker kaninen ska tas till veterinär. Tycker ni jag borde ta Cassie till en veterinär? jag menar, hon har ju aldrig haft något problem med det tidigare..

vet inte ricktigt
#23;: Hur länge har hon "hållit på"?
Prata med en veterinär, det skulle jag göra

hoppas bara inte han behöver avlivas 

#27 Det är väl bättre att han avlivas än att han måste lida för att ni "inte vill" avliva? Som djurägare måste man ta hänsyn till djuret - inte sig själv.
Vet tyvärr inte vad det kan vara

Så är det med alla djur som har röda ögon eller ofta även om de har anlag för det. De har sämre syn och "scannar" på så sätt av området för att se bättre. Man kan se det tydligt på albinodjur, eller beroende på ras (ex pink eyed white på råttor), vit rödögd etc. Det är ingenting onaturligt eller allvarligt utan så det är, de har helt enkelt sämre syn.

**okej.. så du tror inte det är någon sjukdom eller så??
Tack för alla svaren!
Han gör det lite mindre idag när han inte är orolig/rädd så det kan nog vara det du säger :o)**