Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 669 ggr
Sunrise
0

Fråga!

Hej!

Min mamma har en 14 veckor gammal hermelinkaninhona som har gått med min 12 veckors teddylöwenhane i 2 veckor.

Nu har honan, som heter Liza, börjat vara sur och sprattlig men älskar att gosa som vanligt, och nu har hon bärt in allt hö (vi har hö och spån) under en liten 3-sidig "bänk/hus".

Hon har också ryckt av päls från sin mage och lagt det under bänken, varför? 

Hon är jätte konstig, vad kan det vara?

huldisen
0

Hon är nog med barn.. Alldeles för ung.

Bejja
0

Säger det samma, hon är nog dräktig. Hennes unga ålder kommer nog ge henne problem, stor risk att hon dör vid förlossningen. Hur länge har hon hållt på med bärandet?

Denna kommentar har tagits bort.
Sunrise
0

kan hon verkligen va det?

vi har lånat en bur eftersom hon varit sur på hanen och nu sitter dom i var sin bur…

nu ser jag attt hon rycker päls från sin mage igen, ska jag stoppa henne?

Sunrise
0

sen tre dar sen

Bejja
0

#4 bra att ni särade på dem! Honan stötern för det mesta bort hanen när hon är dräktig.

Eftersom hon plockar päls så är hon nära förlossningen men hon kan vara skendräktig? också. Låt oss hoppas det.. för hennes skull

KvirrZ
0

Herregud! Hoppas verkligen att hon inte är dräktig! Varför har ni haft två kaniner av olika kön i samma bur?

- Mvh Emma

Bejja
0

#5 okej, såg det inte innan. Tror hon e skendräktig? då! Men var noga att hålla dem i varsin bur.

ciss
0

Om man sätter en hona och en hane tillsammans, vad tror du händer då? ^^

Hon är alldeles för ung för att få ungar & det är risk att hon inte klarar av det. Det låter som om hon är med ungar.

Innan de flyttade ihop i samma bur, fick de träffas då?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Bejja
0

Oj! Trodde hon bara varit dräktig i 5 dagar.

Sunrise
0

men han är ju så ung…

dom har vart ihop sen han var 10 veckor…

alltså nu i 2 veckor.

vi har läst att kaniner inte blir könsmogna förrän dom e 3 månader och hanar senare.

och denna veckar är han 3 månader.

fast han har ju jockat på henne…

kan kaniner vara skendräktiga?

Clariiz
0

#7; Undrar samma sak!

Vi får verkligen hoppas att hon inte är dräktig nu! Stor risk att hon dör när hon får ungarna annars!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Feliciaa
0

Jag är väldigt okunnig eftersom jag aldrig haft kanin förut, vad betyder skendräktig?

ciss
0

#11: Ja, men det märks efter en vecka.

Innan kaninerna flyttade ihop - fick de träffas utan uppsikt då?

www.frihetenskaniner.se

Sunrise
0

#7 dom var ju inte könsmogna än…

vi har tänkt Att ta en kull när hon är 7 månader sen kastera hanen

Bejja
0

#11 Men herregud! Vrf har ni inte särat på dem tidigare? Ni har t.o.m sett hanen försökt para sej med henne?!

Sunrise
0

dom fick träffas när vi satt med båda i soffan, och när hanen varit hos oss i 3 dar så fick dom vara i samma bur.

Clariiz
0

#16; Håller med..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Hona + Hane = ungar.

Varför ta risker och ha dem ihop när de kan vara könsmogna? När du har sett att de har parat sig?

Väldigt onödigt och oansvarigt!

twinnie
0

Håller självklart med de andra, men tror ni verkligen att alla vet allt? Hon har ju läst att kaniner inte blir könsmogna förren 3 månader? Vad mer kan hon göra?. Det är flera här som råkat ut för tjuvparningar på för unga honor och ändå klagar ni på andra - varför?

Det är inte ens säkert att hon är dräktig eftersom hon redan har börjat boa.

Jag tycker att du ska hålla stenkoll på honan nu under den närmsta tiden. Jättebra att du särat på dem nu :) Om det nu skulle visa sig att hon ska ha ungar, kan ungarna vara döda i magen. Då kan det vara bäst att åka till veterinären, så kan de hjälpa honan att få ut ungarna. Då är det större chans att hon överlever.

ciss
0

#20: Jag tycker att det är en sak med hanar som rymmer etc, och en annan sak om man medvetet sätter ihop en hane & en hona. Det bör ju faktiskt alla förstå.

Har kaninerna parat sig innan du flyttade ihop? Kaninungarna föds efter fyra veckor så det låter lite konstigt att hon redan börjar boa.

Som twinnie säger - håll stenkoll på henne men låt henne ändå ha det lugnt omkring sig så att OM hon föder, så har hon lugn och ro :)

www.frihetenskaniner.se

Jennie104
0

Tycker det är väldig hård ton på en del.

myriis
0

#20: Håller med. Massa här har fått tjuvparningar på sina kaniner igenom att tagit en del risker (ex. inte stängt buren ordentligt) Det borde alla v'älö oxå förstå,.

Håll koll på honan, ev. kan det vara smart att leta upp en bra vetrinär att ha numret till, ifall något skulle gå snett. Läs om Avel och se till att honan får lugn och ro.

johanna_loveAnimals93
0

#20 Håller helt med dig.

Man behöver ju inte börja tjata på folk som kanske inte vet vad de ska göra. Det var en olyckshändelse och Sunrise behöver tips? och råd, inte kommentarer om hennes agerande. :P

ciss
0

Finns många bra sidor med fakta om kaninavel. Här på kanin.ifokus har vi någon artikel om det, den kan du läsa.

www.frihetenskaniner.se

Sotis
0

Håller med twinnie.

Sunrise
0

Från min mamma:

Den informtion vi fick av zooaffären var att så länge kaninerna är babisar är det inge fara att de bor i samma bur. Dessutom är honan könsmogen TIDIGAST vid tre månaders ålder och hannen SENARE än tre månader.  Vår hanne inte ens tre månader ännu! Vår ambition har hela tiden varit att dela dem innan de blivit könsmogna.

Det kan vara bra för alla att veta att BÅDE HONAR och HANNNAR juckar på varandra redan från sex veckors ålder. Här har till exempel vår hona även juckat på hannen.

Frågan är om någon har erfarenhet av en skendräktig? kaninhona, i sa fall vill vi veta hur detta beteende visade sig och hur länge det varade?

twinnie
0

#21 Medvetet? Det var ju inte alls medvetet? Hon trodde ju att de inte var könsmogna och det tycker jag är fullt förståeligt eftersom 70% av alla nyblivna kaninägare är felinformerade.

Man behöver inte vara sarkastisk och säga "Alla vet väl det!" som om det vore helt självklart? Gjort är gjort, ingenting blir bättre av att sitta och gnälla! Vi som kan mer om kaniner ska ju hjälpa till, ellerhur?

twinnie
0

#27 Låter som en typisk djuraffär. Grejjen är att det är inviduellt för varje kanin när den blir könsmogen. Vissa är väldigt tidiga och är könsmogna redan vid tidigt stadie, medan vissa är sena i utvecklingen och kanske inte blir könsmogna förren 6-7 månaders ålder. Det är helt inviduellt och olika för varje kanin.

Skendräktiga honor brukar ofta börja boa för tidigt. Om hon vore dräktig tror jag inte att hon redan skulle börjat. Då börjar dom 1 dag innan ungarna kommer ungefär. Vissa boar även någon timme innan. Även detta är ju självklart olika för alla kaniner.

Men håll koll på henne! Ibland kan det vara svårt att se om honan är därktig eller skendräktig?.

ciss
0

#28: "_Man behöver inte vara sarkastisk och säga "Alla vet väl det!" som om det vore helt självklart?"

_Det har ingen av oss varit.

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

"Om man sätter en hona och en hane tillsammans, vad tror du händer då? ^^"

Låter väldigt sarkastiskt enligt mig.

senna
0

Twinnie, jag håller med dig om allt du har skrivit till 110%!

Sunrise: det finns inte så mycket att göra nu, ni får vänta och se. under tiden får ni hålla koll på honan, extra mycket. Och det är jättebra att ni har särat på dem. Jag önskar er all lycka, och jag hoppas värkligen att inget ont händer er hona.

Sunrise
0

#29 från min mamma

Eftersom kvinnan i djuraffären har fött upp kaniner i 40 år och är reggad uppfödare hos Jordbruksverket utgick vi från att hon hade rätt.

Frida-L
0

#33 Även om hon varit uppfödare i 40 år så betyder inte det att allt hon säger är rätt. Hona + okasterdad hane i samma bur = ungar även om risken inte är lika stor när kaninerna är små!

Sunrise
0

men nu är det så att du kan inte veta säkert att hon inte vet

aliciia
0

#35, men du ser ju vad som hände.. så jag tror nog att Frida har rätt..

Frida-L
0

#35 Enligt mig så är en uppfödare som säger att man kan ha en hona och en okastrerad hane i samma bur ingen bra rådgivare!!

blaskigtkaffe
0

Usch då … låter inte alls bra att hon är dräktig, om hon nu är det! Hoppas allt löser sig bra, och ta till dig allt vettigt som har skrivits här - du kommer att ha nytta av det :)

Personligen tycker jag inte att ciss ska säga nånting, då Engla blev tjuvparad! och jag menar inte att vara elak eller nånting, men du om någon, ciss, borde ju veta hur det är! Och jag tycker inte att det är nån speciellt stor skillnad mellan den här situationen och en då kaninen blivit tjuvparad. Ägarna till den här kaninen var ju felinformerade och trodde inte alls att det var någon fara. Eller hur?
_
Observera att jag inte menade att trycka ner någon eller liknande!_

Sunrise
0

Tack för alla svar! Glad

Nu har hon slutat och bädda och är ungefär som vanligt och skuttar och mår bra.

pepsibarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kanske det är försent att skriva men min kanin började boa och och sånt och fick till och med mjölk men… Hon fick ALDRIG ungar. Vi trodde att hon skulle få för hon hade tagit massa gräs och fixat och dragit av MASSA päls men sen så POFF så fick hon aldrig ungar. Hon skulle aldrig få ungar men ändå.