Min kanin attackerar mig
Hej! Min kanin Attix är en kastrerad hane på snart 2 år. (Han är född i augusti).
Han attackerar mig i buren samt sitt sällskap Turbo. Dem är bröder och har alltid funkat ihop även fast båda två är hanar. Attix attackerar Turbo i kompostgallret genom att springa efter honom och morra lite. Han morrar som mest på mig när jag ska plocka upp honom. Jag vet inte vad jag ska ta mig till för jag älskar både han och turbo exakt lika mycket!
Han kan ha sånna humörsvängingar när det gäller turbo. Ibland så ligger Turbo och Attix precis brevid varandra och slickar/tvättar varandra på te.x ryggen/på huvudet. Men ibland så springer han efter Turbo hela tiden nästan så som idag. Jag valde att ta upp han på mitt rum nu medans jag skriver inlägget.
Men Attix älskar verkligen Turbo egentligen. När jag haft honom på mitt rum ett långt tag så brukar han springa fram till Turbo.
Någon som har varit med om samma problem som mig som vet hur jag ska göra eller någon annan som vet bara vad jag ska göra?
Snälla hjälp! Jag blir väldigt ledsen av detta och jag påverkas mycket.
Rekommenderar att du särar på dem
Kan vara att han attackerar dig pga stressen att bo med sin bror
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Men jag förstår inte vart den stressen skulle komma helt plöstligt ifrån. Med tanke på att han kan vara jätte snäll mot Turbo ibland o ibland jaga honom.
#2 Så som du beskriver verkar den funnits hela tiden men blivit värre.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men om kaninen är uppväxt med sällskap och är van vid att ha en burkompis så kan den bli stressad av att plötsligt bli ensam också… Är dom kastrerade? Kastration av hanar kan ju hjälpa något avskyvärt när det kommer till aggression och andra personlighets relaterade problem. Hur är det med foder ställen? Drickställen? Är där flera ställen där dom kan välja att äta så dom inte behöver bråka om att vara först fram till maten/vattnet?