Tunn kanin.
Hej alla kaninfantaster =)
Tänkte höra lite med er vad det finns för bra och nyttiga saker man kan ge för att få upp sin kanin lite i vikt. Jag tycker hon är lite smal, hon får rabbfor pellets och hö. Men hon äter höet lite dåligt, sen får hon pinnar och färska löv och så.
Men finns den nån grönsak/frukt man kan ge som hjälper till lite så hon lägger på sig lite?
Hon mår bra och är pigg och glad =) Men lite lite tunn, en mycket aktiv dam så visst det går ju åt en del där med, men känns inte jätte bra att ösa på med pellets utan tänker om det finns nått annat man kan bosta lite med =)
Det är en hona på 1 år. =) Madagaskar färgad, en del säger att den färgen är svår att hålla i vikt, men jag vet inte hur vida det stämmer eller ej.
Är höet av bra kvalitet? Grovt, grönt, luktar gott, många olika växter osv?
Annars kan du ge mer pellets och börja med grönsaker
Du kan tillsätta havre i kosten / byta en del pellets mot havre.
#1 Jag köper hö på lite olika ställe, där jag lyckas finna, men tycker över lag att det är ett fint hö luktar fräscht hö om man säger. Men då de är så fort så är det svårt att hitta nu. Tack för ditt svar. #2 Tänker du helhavre då?
Brit junior gav jag några pelletsbitar i matskålen så gick han upp lite och blev faktiskt fin :) Han var en kanin som hade väääldigt svårt att gå upp i vikt men det hjälpte
För evigt med Gaia
Kaniner behöver egentligen inte varken pellets eller grönsaker. Grönsaker kan va rent av skadligt för kaninens mage eftersom de inte är naturlig föda. Pellets bör man ge typ en matsked per dag till en kanin på 2 kg.
Dom lever på gräs, hö, örter, blommor, löv, bark från grenar.
Detta står skrivet i en PDF fil jag har på datorn som är skriven av sveriges bästa veterinär på kaniner.
Kosten ska egentligen bestå av 80% hö och resten annat blad och grönt, jag ger mycket hö, annat blad och grönt jag hittar ute som ogräs, blommor, löv, grenar osv, Men också får han en halv matsked pellets två gånger om dagen.
Vill man få upp sin kanin i vikt bör man inte öka sådant som är rent av olämpligt som frukt, havre och pellets, det har bevisats skapa fettlagringar på insidan av organen men de syns inte på kaninens utsida.
Vissa individer får man inte glömma är helt enkelt slanka i sin kroppsbyggnad som vilken annan djur eller männsika som helst, en kanin som får rätt kost håller också rätt vikt och lägger på sig själv om det behövs. Annars bör man prata med veterinär om kaninen tunnar ur för de kan tyda på parasiter eller annat problem.
#5 självklart är det bäst om kaninen klarar sig på naturlig kost, men gör den inte det så är det inget fel med att ge en liten mängd tillskott. På vilket sätt skadar en lagom mängd grönsaker som kaninen är invand på? Att sallad och kål bl.a. Kan ge gasbildningar vet jag. #3 ja, hel havre.
Kål, blast och sallad är bra för kaniner. Med grönsaker/frukt syftar jag på morötter, äpplen, päron, gurka osv. Deras magar är inte gjorda för att smälta såna saker, dom ska smälta gräs, örter, hö, bark.
Lagom mängd är för alla olika. De man brukar säga är en lite skiva eller liten bit typ en gång i veckan som godis medan andra tycker lagom mängd kan va en hel matskål eller en hel stor morot eller ett halvt äpple.
Fel kost gör att kaninen äter mindre av hö som är deras bas, dom är djur som är konstant hungriga av sin fiberrika kost och därför äter hela tiden. Stoppar man i dom annat som gör dom mindre hungriga i form av frukter och grönsaker dom inte bör äta så kan till o med tänderna få problem i längden och tarmsystemet som inte jobbar tillräckligt med fiberrik kost den egentligen bör göra, de kan få ont i magen.
En lagom mängd tolkas väldigt olika för olika personer. Det är bättre om man tar sig tid att plocka en påse med de dom egentligen ska äta som ogräs och löv.
Du avgör själv hur du vill göra, min kanin var omöjlig att få fin i hull men brit junior hjälpte, veterinären sa att han behövde gå upp i vikt men man kan ju inte tvinga i honom hö :/ Återigen rekommenderar jag dig att ge några sådana pelletsbitar som litet tillskott, dock så som #5 har pekat ut så är det dåligt med för mycket annat mat än hö, ger man tillexempel mycket frukt och grönt så kan kaninen bli mätt och äter inte lika mycket hö och då blir fodergivan fel, håller med om att det kan vara smart att kolla masken och sånt, då får du också reda på om det är ett sådant problem, då hjälper ju inte extra mat särskilt mycket!
För evigt med Gaia
#7 där han du före mig 😂
Finns pdf filen att hitta på nätet eller hade du kunnat tänka dig att dela den?
Hade gärna läst den!
För evigt med Gaia
#7 vad kaninens kost ska bestå av är jag mycket väl medveten om. Hos mig äter kaninerna enbart hö, gräs, grenar, blad och växter ute från naturen. Jag antog att ditt svar skulle bli så som du skrev, om man överdriver vad som är lagom till en kanin. Det jag ville få fram är att om man har en tunn kanin så är det inte skadligt att ge lite pellets (eller liknande) och grönsak som godis, det man ska tänka på är ju dock att det är bra att öka motionen samtidigt som man ökar fodergivan då, så att kaninen bygger muskler istället för att samla fett (tex runt inre organ).
#9 Jag kunde inte ladda upp den på sidan men om du PMar din mejl till mig här så kan jag skicka över den på så vis.🙂
#5 nu är det så att kaninerna vi har som husdjur är domesticerade. En liten fluffig dvärg kanin köpt i djuraffären har inte samma behov som en vild kanin. Många av våra kaniner klarar sig på enbart bladgrönt, gräs och grenar, men inte alla.
#11 Tack! :D
För evigt med Gaia