Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1045 ggr
Nellyh
0

Sår i nacken

Såg att min hona va lite mjällig i pälsen just i nacken. När ja kollade så såg jag att hon hade 2 sår i nacken, ett var ganska öppet. Svårt att se av allt päls :/ va inte mjälligt i huden i övrigt, men lite över såren (som skårpor). Hon fäller absolut ingenting, får kanske upp 3 små hårstrån om ja rycker lite (inte så hon får ont!!) men inget mjäll i botten. Vad kan de vara? Har haft kanin med mjällkvalster för flera år sedan o han fällde massvis o va kal i nacken o rejäl mjällbildning. Tycker inte de liknar de :/ Kan de bli mjälligt av såren? Misstänker ev myggbett då vi har massa mygg här:( Va tror ni?

tiger tok
0

Mjällkvalster kan klia, så det är om detta är starten på mjällkvalster och hon tycker det kliar.

Nellyh
0

Ska höra av mig till vet direkt på måndag. Hon har dock 6ungar som hon bodde med fram till igår, sära dom direkt (blev 8v för 2 dagar sen). Vet inte om man vågar behandla de små? de ska ju snart flytta hemifrån. Kan inte se något på dom förutom på 1 som dock ser ut som skorv som ej försvunnit än.