Mjällkvalster behandling
Hejsan!
Har under en tid nu behandlat mina kaniner för kvalster (endast ena som fäller och är mjällig dock, men eftersom de bor ihop behandlades båda). Kaninen som innan har tappat päls och varit extremt mjällig, kan vara frisk nu, men då jag aldrig haft mjällkvalster innan så vet jag inte, och vill självklart inte tävla med mina kaniner om de fortfarande smittar.
Kaninen det framförallt gäller är min hona Lizzie. Innan behandling så var hon extremt mjällig och tappade päls överallt så hon blev helt naken/kal på vissa ställen. På nästan alla dessa platser är nu tjock och fin päls utvuxen, och enda platsen hon fäller extremt är på rumpan, detta misstänker jag dock är pga att hon fortfarande har extremt tjock vinterpäls där som hon fäller bort. Har även borstat henne med jämna mellanrum, och på de platserna jag har fått bort mjället, har det inte kommit något nytt. Endast de platser där jag ej lyckats få bort mjället med borsten är det kvar (har suttit fast ordentligt i pälsen och kaninen är inte så tålig när det kommer till att sitta still). Dvs, ny päls växer ut, inget nytt mjäll har tillkommit, endast gammalt kvar vad jag kan se; är kaninen fortfarande sjuk, eller är hon frisk? (självklart kan ni inte veta säkert, men vad tror ni?)
Det börjar iaf gå åt rätt håll men om det fortsätter,senare är det nog bra att kolla upp😜. Hade samma problem för ett tag sedan men det försvann.