Vård efter narkos
Min lejonhuvade hane på 7 år blev sövd igår vid 4-tiden. Väldigt kort narkos, och allt gick bra. Han var väldigt trött igår kväll men började tugga på lite hö och rönnbärsblad. Jag fick även i honom lite vatten genom en spruta, då jag inte såg att han drack på egen hand,
Imorse var han pigg och ville snabbt ut från buren, sitt vanliga jag. Har kissar och bajsar och äter sin nattbajs. Under dagen har han ätit liite pellets, samt flera rönnbärsblad och även en näve gräs. Antagligen lite hö också men det är svårt att se.
Han verkar pigg, han ligger iofs mest under sin pall på mattan men han har varit väldigt lugn de senaste veckorna, pga värmen tror jag. Han tvättar sig som vanligt och har sitt vanliga humör. Jag gav honom lite medicin i spruta och gav honom lite vatten då också, svårt dock att veta hur mycket han får i sig.
Nu till frågan… jag har inte sett honom dricka något på eget bevåg, och det är svårt att se tycker jag i vattenflaskan/vattenskålen (han har båda just nu). Men jag tänker att OM han inte hade druckit något alls under dagen så skulle han väl inte varit så pigg som han är?
Tycker ni att jag ska stödmata honom (har även CC här hemma) eller ska jag ge honom lite tid? Finns det någon nackdel med att stödmata?
Har du inte fått några direktiv från veterinären du var hos?
Varför vill du stödmata om han själv ätit pellets rönnbärsblad och gräs?