Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 792 ggr
Ellen_Reszling
0

Kanin öron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två kaniner som går tillsammans. Jag upptäckte igår att den ena (hanen) ser lite röd/irriterad ut (nästan på gränsen till lite lite sårig) i öronen. Har sett flertalet gånger att honan är där och slickar/nosar (nästan så det ser ut som hon nafsar/biter lite) Han verkar inte bry sig speciellt om detta och kliar sig inte eller skakar huvudet eller något,så det verkar inte klia. Någon som vet vad det kan bero på? Någon parasit? Varför beter sig honan så? Givetvis tar vi honom till veterinär om det inte blir bättre eller förvärras men tänkte fråga här om någon känner igen vad detta kan vara först? /Ellen

Novachan
0

Kommer att tänka på barbering men jag har inte så bra koll på när det kommer till kaniner, men hos andra smådjur kan det vara tecken på att djuret som barberar inte mår helt bra. Så jag skulle ta med båda kaninerna till veterinären då det kan vara den som ser frisk ut som det kanske är fel på, eller ev. båda. Bättre att vara på säkra sidan

Ellen_Reszling
0

Tack för sitt svar! Det var ett nytt begrepp för mig. Ska läsa på om det och ha det i åtanke! Och att ta med båda om det skulle bli aktuellt var ju ett bra tips?! /Ellen