Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1261 ggr
bubbelbubbel
0

Panik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det snart panik här.

Eskimås klor är jättelånga och behöver klippast omgående.
men det går inte, han blir mer vild än tam och får riktiga utbryt.

Vi har provat att bara hålla i honom, då vrider han sig så han kommer loss, vi har provat att lägga honom på rygg, då vrider han sig också, vi har provat med handduk, det tog en sek så var han loss därifrån med. så. vad gör vi ?

SUCK !!

Sotis
0

Far till vetrinären och klipp hans klor!:)

sputtnick_plexus
0

Jag har ingen aning faktist…

Hoppas nån kan hjälpa dig!

emmsaaan
0

Veterinärerna brukar vara bra på sånt. Åk dit & fråga om dom inte kan ge något tips? sen.

psyko
0

Även vissa zooaffärer klipper klor. Ring och hör:)

Lycka till!

myriis
0

Besvärligt.. :/
Gör så att ni är två eller fler. Håll honom i ett bestämt men inte alltför hårdhänt grepp, klappa försiktigt samtidigt och börja sedan med kloklippningen. Låt gärna två personer hålla i honom medans du fokuserar på att hålla i tassen ni klipper.
En lugnande effekt som jag har märkt på sprattliga kaniner är att hålla en hand bakom ögonen, ungefär vid öronen och luta deras huvuden bakåt.

Annars kan ni åka till vetrinärn /djuraffären!

bubbelbubbel
0

ja det får bli vetten då, för nån djuraffär har vi inte i stan.

hm, får kolla ifall vi kan få med en tredje person som kan göra det du tipsade om myriis, med huvudet.
det är lite svårt att göra allt själv. :P

myriis
0

#6: Jo, jag vet ;) Har haft kaniner som varit HELT omöjliga. Jag klippte min kompis kanin klor. Shit, säger jag bara. Tre pers som höll i kaninen (som förövrigt morrade som satan) och sen jag som klippte klor. ;P

twinnie
0

Det bästa är nog att ta honom till veterinär eftersom han säkerligen kommer rycka till i tassen samtidigt som du har saxen runt klon. Själva ljudet av att saxen klipper tycker de flesta är obehagligt och precis när man ska klippa, rycker de till.

Då kan du antingen klippa för långt ned på klon (pulpan) eller så rycker han åt motsatt håll och då kan du klippa klon snett så att det blir en spricka som går ned mot pulpan så att det liksom "klämmer åt" där.

Trasdocka
0

Vart bor du? Det finns kanske någon här som bor i närheten som kan hjälpa dig =) själv bor jag ju då i sthlm :)

Sosso
0

Jag håller med ovanstående.

bubbelbubbel
0

men det har ju gått jättebra innan, då har han bråkat lite, sen har han slutat och vi har fått klippa. men nu, nej nej nej.
nu är han totalt omöjlig.

jag bor i värnamo, gör nån av er det ? :)

Lippo
0

Har också det problemet. Att de inte vill sitta still och så vågar jag knappt klippa ifall man skulle råka klippa i pulpan :/ Men vi ska se om de på djuraffären i närheten kan klippa :)
Lycka till!

Trasdocka
0

Jag tycker att vi ska hjälpa varandra här på kif :) De som bor i sthlm får gärna komma förbi så hjälper jag till. Så är det någon osm bor i värnamo? :)

Lizzan
0

Veterinären :)

bubbelbubbel
0

tjoho ! idag gick det, efter mycket om och men.

fast ajjabajja så tjocka och svårklippta dom var!

hur ofta klipper ni era små kaniners klor ?
baktassarna var inte så himla långa, men framtassarna var desto värre.

men nu är det klippt iaf för ett tag framåt.

Kaninhopparn
0

jag klipper mina kaniners klor ungefär var 6 vecka!

Mari
0

har också en kanin som är omöjlig att klippa klorna på, ibland har jag faktiskt funderat på avlivning då han inte går att hantera när de gälleratt klippa klor, hålla i osv.
Fick han när han var ca 1år och han hade bott ute i ett stall innan utan större skötsel mer än mat en gång om dagen + rent i buren.

Men han är jättesnäll när han är i buren eller skuttar runt i boxen (har alla kaninerna i mitt stall då jag inte har nå hästar längre) men så fort de gäller kloklippning eller sådär så är de omöjligt :(

Vi har testat att linda in honom i en handduk, vilket går en kort stund så man får vara hemskt snabb på att klippa. Har klippt i hans pulpa många gånger då han sprattar så mkt..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jennie104
0

jaa jag lägger Jappo på ryg och håller i henne -.-

Hon sprattlar x-x man får snabba sej att klippa

Fick ett rivsår pga henne -.-

Denna kommentar har tagits bort.
Clariiz
0

Om det nu skulle vara omöjligt med kloklippning kan man väll få kaninen att slita ner dem själv? Jag har hört att asfalt eller stenig terräng kan slita ner klona på kaninen.. (Dock bara något jag läst)

Jag klipper mina kaninerns klor när det behövs. Oftare på vintern eftersom de inte sliter ner klorna like mycket då som på sommarn..

Vilken tur det gick iaf :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

sputtnick_plexus
0

#15: Jag klipper mina kaniners klor när det behövs, det bror ju på, för endel kaniner växer klorna jättefort, endel inte ^^

Mari
0

#20 Det fungerar!
Teodor springer på betonggolv i stallet (har spån i buren som han kan springa ut och in ur hur mkt han vill) har även en stor stock som han klättrar på för att komma upptill buren och jag tycker att hans klor växer långsammare nu, alltså han sliter de mer själv :=

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se