ot-vilken hund
vi ska skaffa en valp nu till december och mamma sa att jag och mina systrar fick bestämma ras och vi lyckas inte komma överäns om någon….så vi tänkte ta hjälp av er
vi har nu två border colli blandningar och vi vill ha en hund av nån annan ras denna gången.. det ska vara en ganska stor hund ingen knähund utan typ som en border colli!!
Vilken ras? tycker ni??
Ta den ras du själv gillar bäst :)
rottweiler ^^ eller va d heter ^^ kan inte ngt om hundar^^

Vad ska ni göra med hunden? :)
Frågar samma som Kajsa_. :)
Vill ni hålla på med bruks (ex spår) röstar jag för rottweiler.
Helt underbar och supermysig ras, som kräver en konsekvent och fast hand.
Är den tänkt som familjehund rekommenderar jag inte rottweiler, då dessa kan bli riktigt rastlösa och odrägliga om de inte har något att göra.
Det finns Hund.Ifokus :)

Tänk först och främst på vad hunden ska uppfylla för funktion för ER. Då gallras ganska många raser bort. Sedan kan ni tänka efter hur dant utseende hunden ska ha. Då kanske ni vill ha en långhårig hund med kort nos, eller en korthårig med skrynklor.
Jag rekommenderar sheltie så klart;) eftersom jag har 2 egna som är mina absoluta favvisar:) Visserligen är de inte så stora, ungefär mellanstor. Men en BC är ju heller inte så stor…
Lycka till!
Kramar/Carro
Hej, jag är "salle_10"´s syster och ja, jag kanske kan berätta lite mer ;-)
Vi vill ha en sällskapshund, familjehund och en hund som gärna följer med oss på långa skogspromenader. Jag tränar agility med våra andra hundar, men det är absolut inget krav. Det är även tänkt att hunden skulle kunna följa med mig och mamma till stallet och kunna gå lös där utan att bry sig om hästarna, vilket våra andra hundar klarar utmärkt också.
Vi har även katt, kanin och marsvin, och detta ska inte vara något problem för hunden. Självklart vet vi att hunden också blir vad man gör den till, men vissa raser har större jaktinstikt än andra.
Största anledningen till att vi ska skaffa oss en till hund är att vi älskar hundar. Min mamma är sjukskriven och när hon inte är det så jobbar hon deltid pga. ryggsjukdom. Detta hindrar henne dock inte från att leka och busa med hundarna ;-)
#5 Ber om ursäkt, men jag tror inte att min syster visste om det :-)
#8 Mena inget illa eller så ;) Men ni kanse kan få mer hjälp på hund.ifokus än på kanin.ifokus ;)

Kanske en golden, collie? Eller en shetlands sheepdog men dom är ju lite mindre :)

Jag skulle satsa på en pudel :) Kanske storpudel?
Här är några raser som jag tycker är mysiga till personligheten:
Flat coated retriever
Labrador
Pudel
Cocker spaniel
Bernen sennen
Golden retriever
Collie
Finns såklart många mer men det var de jag kom på… Ni skrev att ni ville ha en hund som inte bryr sig om hästar, det beror helt på personligheten, inte på rasen. Min mormor har tre hundar, två flat coated retrievers & en labrador. Den enda flatten bryr sig inte om hästar, medans den andra vill busa med hästarna jämt. De är inte kullsyskon men den andra är en kull yngre. & labradoren är livrädd för hästar. Så sånt kan man ju som sagt var inte veta.
Pudlar är verkligen en ras jag rekommenderar! Lätta att uppfostra, allergivänlig päls & en social & mysig ras :)
rottweiler är en jätte fin ras som man uppfostrar dom rätt, men dom behöver dock mycke Motion!
jag gillar grand danoias jätte fina men VÄLDIGT stora.
Det beror ju på er hur ni vill att hunden ska va men mina favvo hundar är :
grand danoias
rottweiler
Vi har pratat om både Golden och Berner Sennen. Mamma vill då helst ha en Springer Spaniel, men vi andra vet inte riktigt ^^ Men Flattar är ju sjukt söta! Uäh. Det är ju ett ganska stort beslut, så Stella ville väl ha lite mer hjälp. Hon sitter här bredvid och läser era förslag ;-)
Cocker Spaniel.
En otroligt härlig ras, perfekta sällskapshundar, duktiga på lydnad och agility!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#13 Flattar är underbara :)
Springer Spaniel är underbara, jag växte upp med två st och min moster har fött upp dem i massa år nu ;P
Men, jaktinstikten är ju ganska stor. Den går dock att träna bort, men det är trots allt jakthundar.
Annars, underbar barn hund, trogen, lydig, jaa.. Helt fantastiska! :)

Engelsk springel spaniel är sjuk söta! Min kompis har en, Harry. Han är helt underbar, lydig och funkar med alla :)
Men både Golden och Berner Sennen är också helt underbara! Vargnatt inne på hundar.ifokus har en berner senner valp, sjukt söt! :)
Haha, det skulle inte förvåna mig om det blev en blandis denna gång heller. Främst för att vi gillar flera raser och därför vill ha en blanding av utseende, lynne o.s.v. Men vi ska prata om det nu. Återkommer om beslutet :)
Storpudel skulle jag inte välja.
Har hört från flera som håller i bruksklasser och är vana vid rottweilers mfl (och lydnad), att storpudlar är väldigt svåra.
Det vanliga hundar lär sig på 3-4 försök, kan man få upprepa 100-tals gånger och hunden har ändå glömt det 10 sek senare.
Sen finns det säkert de storpudlar som är lättlärda, men detta är vad jag fått höra.
Har ingen bra erfarenhet av storpudlar jag heller.
Grannen har en storpudel som de tydligen tränar nå enormt med för att få den att lyda, men det går inte.
Den har rymt in på vår gård och skrämt kaninerna i över 1,5 år (var 8 månader sen den var där senast, då en anmälan gjordes).
Säger inte att exakt alla storpudlar är omöjliga, utan bara vad jag fått höra samt mig egen erfarenhet.
Finns säkerligen individer som bevisar motsatsen.
Däremot de andra pudelsorterna har jag bara hört bra om. 
Mormors dvärgpudlar var de mest lydiga och mysiga hundar jag mött.

Känner världens snällaste Rottis som heter Oggy. Det kan man kalla barnhund det! Ursnäll på alla sätt och vis!

Goldenretriver är ju urfina!:)
Berner sennenhundar är hur fina som helst tycker jag.

Labbar! Min kompis har en gul labbevalp på typ 14 veckor eller så. Helt gudomlig!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Hej :) Oavsett Vilken ras? ni väljer ska ni vara noga med att kolla upp valpens bakgrund och läsa på om alla eventuella rassjukdomar som finns. Många här har nämnt flatte, golden, labbe och berner, alla dessa har höftledsfel inom rasen så vad gäller dom gäller det att vara extra noga med att kolla upp så att alla i stamtavlan är friska. :)
Cocker spaniel är en mysig ras, med där ska man vara noga med mentalitet eftersom det är ganska vanligt att de får sk "raseriutbrott" och då spec de röda. Detta pga av att man har avlat så mkt på färg och inte på just mentalitet. Nu har det såklart förbättrats. :) Jag gillar den rasen skarpt!
Springer spaniels är jättefina, dock är det ganska mkt jakt i dom men om man t.ex. tränar mkt spår och annat roligt så tror jag inte att det skulle vara ett problem. Har bara bra saker att säga om dom. :)
Storpudel är ingen favorit, jag har jobbat som veterinärassistent och inte stött på en enda trevlig individ :( Däremot mellanpudel, dom är fina och trevliga oftast. :)
Flattar är energiknippen, men med tanke på hur ni aktiverar era andra hundar så skulle jag kunna tänka mig att det är en ras som passar er.
Lycka till med erat hundval! :)
nu har vi bestämt och vi har bestämt att vi ska ha en till blandis!! mamma har hittat en tjej som föder upp syberien husky och alaska husky och nu har hon valpar som är blandning mellan de raserna. och mamma var där och tittade idag och hon bokade en jättesöt liten hane! vi kan hämta honom den 29 november!! det är inte alls långt kvar!! är superglad

Vad kul!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag har haft en Border collie, de är verkligen energiknippen och kräver aktivering HELA TIDEN (också hjärngympa) . Iblnad har man fått gå upp kl. 3 på natten för att hunden krafsar m.m. Jag sprang agility med henne, Border collier måste ha en uppgift som agility, förvallning etc. Men en helt underbar ras!
Jag har också haft Cocker och ska skaffa nu igen (:
gå in här: http://pedigree.se/WhatDog/VilkenHund.htm
klicka på välj rätt hundras och gör testet

Vad roligt! :)