Kastrering
Tänkte kastrera min han kanin o har några frågor : 1. Min hane är ca 9 månader, kan jag kastrera honom , han har börjat visa att han e könsmogen o så men är det bra ålder? 2. Finns det någon speciell årstid som är bäst att kastrera på ? Tänkte kastrera under sommarlovet, eller finns det en nackdel att kastrera på sommaren? 3. Bor i Göteborg så har två djursjukhus som jag funderar över det första är Blå stjärnan och det andra är Evidensia , vilken av dem skulle ni valt och vad tycker ni om dem (om ni har varit där) 4. Spelar priset roll? Alltså är det billiga sämre än det dyra ? 5. Kommer jag behöva ta in kaninen (han bor utomhus) även när det är mitt i sommaren. (Har hört att dem har svårt att hålla värmen efter kastrering) Tacksam för svar!
?
1. Ja det går att kastrera honom
2. Bästa är innan rötmånaden så hade varit bra att göra det redan nu
3. Blå stjärnan har jag hört ska vara duktiga på kaniner.
4. Det enda du ska kolla efter är en duktig veterinär. Exempelvis jag som alltid åker till Fågelkliniken i Lomma (utanför Malmö) oavsett var jag har bott i Skåne.
5. Du bör ha honom under uppsikt, detta för att såret inte ska bli infekterat. Därför är det viktigt att han bland annat inte går på spån eller liknande de första dagarna.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ok tack för svar! Men kan man ha handdukar och hö i buren istället då?
1. Min hane är ca 9 månader, kan jag kastrera honom , han har börjat visa att han e könsmogen o så men är det bra ålder? Ja du kan kastrera nu
2. Finns det någon speciell årstid som är bäst att kastrera på ? Tänkte kastrera under sommarlovet, eller finns det en nackdel att kastrera på sommaren? På sommaren är det större risk för infektioner och så, så hade kastrerat nu eller väntat tills slutet på augusti/början på september och framåt
3. Bor i Göteborg så har två djursjukhus som jag funderar över det första är Blå stjärnan och det andra är Evidensia , vilken av dem skulle ni valt och vad tycker ni om dem (om ni har varit där) Aldrig varit där
4. Spelar priset roll? Alltså är det billiga sämre än det dyra ? Priset avgör ej hur bra dem är nej. Kontakta olika och hör med dem kring deras erfarenheter och så.
5. Kommer jag behöva ta in kaninen (han bor utomhus) även när det är mitt i sommaren. (Har hört att dem har svårt att hålla värmen efter kastrering) De har inte svårare att hålla värmen bara för att de är kastrerade :) Men däremot behöver du ha inne första dagarna så du har koll på kaninen. De ska inte vara där det är kallt/kyligt första dygnet efter kastrering :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.