Långhårig kanin
Hej. Jag har en långhårig kanin vars päls är helt ”galen”! Han är en blandras som jag tagit hans om då han var en enda stor tova innan. Fick raka honom för att få bort alla tovor. Pälsen växer som bara den och jag har hittills klippt ner honom. Har läst att angoror måste klippas regelbundet då pälsen växer mycket och fort. Kan han ha angora i sig tro? Har har väldig mjuk och ”fjunig/silkig” päls men lite grova hår här och var. Nu har han flyttat ut och jag har inte klippt honom. Men känner att det behövs. Ska jag vänta tills det blir varmare eller det är okej att klippa honom kortare nu?
Jag tror det är okej att klippa honom nu, bara han har något varmt ställe att vara på som under natten då det är ganska kallt 🙂
På beskrivningen av pälsen låter det som det kan vara angora päls. "Riktiga" angoror har päls som växer ca 1mm per dygn så dem måste man klippa minst vart tredje månad (jag klipper oftare under sommaren om det är en varm sommar),
Se till att han har mycket halm och hö att gosa ner sig i om det är kallt under natten så ska det inte vara några problem att klippa honom nu :)
Det går också att klippa i omgångar, tex bara klippa rygg nu och senare mage och ben om någon dag (eller tvärt om fast det tycker jag är knepigare även om jag gör så ibland).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu