Kaninunge
Hej! Åkte och hämta min kaninunge idag, en liten rex hane. Men är det normalt att han inte har ätit något hö alls? Han kom hit kl 16:00 typ och har inte ätit något alls förutom några ynka pelletsbitar, han har kissat 2 ggr men inte druckit något, han har bajsat 1 gång och cirka 6 pluttar kom och dem var väldigt mörka och lite hårda. Har ni något tips? på hur jag ska få honom att äta hö eller kommer han göra av sig själv? Och bör jag vara orolig? Och hur får jag honom att gå i trappan i buren? Han vill helst vara på övervåningen men när jag släpper när han på undervåningen vägrar han gå upp. Någon som kan hjälpa mig rätt så snabbt då jag är oroligt // Julia och Max
Har haft nya kaninungar som suttit utan att röra sig ur fläcken i timmar… Men förr eller senare så har de kommit igång med att äta, dricka och utforska omgivningen. Ramp kan vara lite läskig om man inte är van vid det, men kaniner är väldigt nyfikna djur, så efter ett tag måste de utforska rampen också. Det du kan göra är att låta honom vara i fred och ha lugn och ro.
Kaninungar är nyfikna djur, själv var min kanin rädd att hoppa upp på plasthyllan när han var liten. Det var först efter 3 månader han vågade utforska hyllan xD Ha koll på pluttarna och vänta, de brukar äta efter ett tag när de känner sig säkra.
Ta det lugnt, han har ju precis kommit till ett nytt ställe.
Min kanin rörde inte sin höhäck och vattenflaska den första veckan, men en morgon var vattenflaskan halvfull och allt hö var borta :D
Han ville inte ens ha grönsaker eller foder.
igår kväll smaskade han lite på höet och drack väldigt mycket, han har liksom vart jätte nyfiken och framåt ända sen han kom.
Men han åt upp sin kvällspellets igår ca 22:00 och då smaskade han på höet och drack upp typ halva vattenskålen, när jag gick till skolan satt han och åt sin pellets jag gav han imorse (Han får 1 msk på morgon och kväll)