Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1323 ggr
Jennavalli
0

Ändrade öron?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej min kanin på 2 år som vi inte vet direkt rasen på då uppfödaren glömde att ge stamtavlan (och så fick vi han lite på köpet då inge ville ha han) men när han var yngre typ ett halv år stöd hans öron upp och vi trodde att han skulle få det för han hade det liksom :) men sen började hans öron hänga mera och mera och nu har han häng öron. Vi tror han är en korsning med dvärg vädur och harkorsning men vad beror det på? Tacksam för svar :)

Morötterna
0

Är inget proffs men det borde inte vara något speciellt. Min renrasiga dvv är 1 år i mars och har inte fällt båda öronen helt än (hon är dock rysstecknad). Han kanske har väldigt lite vädur i sig och det tar längre tid. PS: Såå söt🐇

Novachan
0

Mina kaniner var dvärgväder eller en korsning av dvärgvädur och något annat - kommer ej helt ihåg, men inga raskaniner. De kunde aldrig bestämma sig om de skulle ha öronen uppåt eller neråt så de hade nästan alltid ett upp och ett nere, bytte öra som var upp eller nere, och ibland båda öronen uppåt. Har fått för mig att vissa kaniner har uppåt-öron när de är unga och så småningom faller öronen ner. Kan ha en period där de ej kan bestämma sig men sedan faller båda. Men hos mina gick de aldrig ur den fasen.

tixEntry
0

Min är hälften dvärgvädur och hälften lejonhuvad, han hade ett öra upp och ett ner när vi köpte honom men efter ca ett år började han fälla det stående mer och mer, han kan nu lyfta det halvt ungefär. Vissa är helt enkelt sena med att fälla sina öron, och det är nog vanligare i blandraser. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Silversongshoppkaniner
0

Min kompis kanin är dvv och den är 2½ år och har ett öra neråt och ett uppåt, det ena örat åker ner som "Vanligt" i perioder

Peak303
0

När det gäller kaniners öron så beror allt på gener. Stående öron är dominant över hängande öron och många gånger så kan två kaniner med hängande öron få ungar som har öron som står upp. (Det har jag själv varit med om) Många gånger kan kyla ställa till det med öronen då det är lättare för öronen att lägga sig om det är varmt. Finns även de kaniner som har lagt sina öron efter att ha kunnat börja slappna av lite mer. (Varit med om även detta) Sen finns där gener som gör att öronen blir kortare och inte lägger sig just på grund av detta. 

Men att säga exakt vad för något som orsakar varför kaninen lägger det så sent är svårt att säga. Men mest troligen är kaninen en korsning. En renrasig och rastypisk dvärgvädur brukar lägga sina öron mellan 3-4v.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt