Foder till kaninunge
Hej! Om ungefär en och halv vecka får jag hem min lilla kaninunge Max! Jag har köpt allt man behöver ex. Bur, Sitthylla, Vattenflaska och skål, Foder osv. Men frågan är hur mycket foder jag ska ge han? Jag har Cuni Complete Junior som foder. Han är rätt så liten och när han är vuxen kommer han väga 1,7-2kg tror uppfödaren ( han är av rasen Liten Rex ). Och hur länge ska jag ge han Cuni Complete Junior tills jag kan gå över till Cuni Complete Adult? Men min största fråga just nu är hur många matskedar pellets jag ska ge han nu när han är kaninunge, både på morgon och kväll. Tacksam för svar
Jag gav min kanin 1 msk pellets, då det är den mängden en 1 kg kanin ska äta och min vägde då som unge från 200 tilll 490 gram. Funkade väldigt bra för mig, men gjorde det då min kanin kanin är en matvrak och skulle aldrig äta sitt hö, om jag gjorde som uppfödaren sa. Att han skulle ha fri tillgång på pellets, anpassade min kanins pellets efter hur hans pluttar ser, om de var fiber rika och ljusa eller inte :3
#1 borde man inte ge den lite mer än 1 msk morgon och kväll eftersom den växer? Eller är det falskt?
Min kanin klarade bara av 1 msk pellets, om han fick mer så började hans mage att krångla. Och eftersom min kanin vägde bara 200 gram när jag fick honom så gör gjorde det inte så mycket. Nu väger min lika mycket som en vanlig kaninunge, fast han är fullvuxen. som sagt hö är viktigast och pelletsen funkar som extra näring som hjälper ens kanin att hålla vikten och få i sig näring. Själv tycker jag att man får pröva sig fram och se hur mycket ens kanin kan hantera. Och du kan öka mängden pellets eller minska :3 Jag avgjorde det på hur avföringen såg ut och min kanin som sagt är väldigt liten, så 1 msk är säkert för lite för din kaninunge :3
#3 Okej! Tack för hjälpen!
Vill också veta hur länge man kan ge sin kanin cuni complete junior, någon som vet?
Jag ger min kanin fortfarande samma foder som unge, tills den tar slut och byter till ett annat. På påsen så står det upp till 6 månader oftast då de pellets som är till ”ungar” innehåller alfalfa hö vilket är väldigt näringsrikt men har en hög kalcium nivå. Vet inte om cuni har alfalfa hö men de flest som står junior såsom oxbow och selective så är det 6 månader och innehåller alfalfa hö. Men eftersom pelletsen ges i såpass liten mängd och består en liten del av kaninens dagliga kost så är det ingen fara.
Till vilken ålder ska man ge Junior Complete?
Ca 6-8 månader