Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 374 ggr
JulietTrix
2018-04-09 18:42
0

Mager?

Hej, köpte en ny kanin igår. Hon kom till ett omplacerings hem för c.a ett halvår sedan. Innan dess fann man henne i en övergiven lägenhet, med andra kaniner. Magra och vanvårdade. Igår tog vi hem henne från omplacerings hemmet, hon är rädd men nyfiken. Man tror att hon är c.a två år. Hon har äntligen ätit lite morot, äppelgren och liite hö.. Hon är mager fortfarande hur ska man få henne att lägga på sig lite? Och lita på en? Hon har vääldigt långa klor så vi vill klippa de men som sagt är hon rädd. Tanken är att sterilisera henne men inte på åtminstonde två/tre veckor. Hur är det att kastrera en kanin av hennes ålder? Tanken är att hon ska sättas ihop med vår hane.

Linnea777
2018-04-10 06:35
0

Det viktigaste är att hon äter hö! Ta bort allt annat foder så hon verkligen får i sig hö. Har hon väldigt långa klor måste ni klippa dom även fast hon är rädd. Det ska gå att kastrera dom vid den åldern men dom måste ha bra hull och såklart vara friska. Och om din kanin är mager så får du nog vänta ett tag med kastrering.

tixEntry
2018-04-10 09:36
0

Se till att hon äter hö, och ge henne annan mat som grönsaker och pellets ur händerna så hon vänjer sig vid dina händer. Vänta med att kastrera henne tills hon kommit i bättre form.

Klippa klorna vet jag inte riktigt hur ni skulle kunna göra, kanske vira in henne i en handduk? Men akta då så hon inte får panik, utan gör det lugnt och försiktigt och se hur mycket hon klarar av. 

Ett tips? är att ta en klo i taget och ta en paus mellan med godis som belöning.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Ljungåsen
2018-04-10 12:49
0

För ett antal år sedan tog jag över en mager kanin. I hennes fall så var det tydligt att det var bakteriefloran i tarmarna som inte var som den skulle, förmodligen för att hon fått helt fel kost tidigare. Hennes pluttar var mycket små och mörka, och såg inte alls bra ut. Vi hade god hjälp av pro fibre rabbit, som återställde de goda tarmbakterierna. Finns bland annat att köpa hos vetzoo.se. https://vetzoo.se/pro-fibre-rabbit