Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1132 ggr
twinnie
0

Brev som övertalning?

Jag har så gott som övertalat mina föräldrar om att ha fler kaniner, men de enda som de tvekar på är plats. Jag har ingen plats till fler än 3 kaniner, säger de. Men jo. Jag har mätt ute i vår hall på övervåningen och fått fram att jag har plats med två 3-fackare där + en hylla för kaninsaker + ev. en extra innebur.

Har inte visat dem än, utan tänkte höra med er om det är någon som har erfarenhet om brev som övertalning? Alltså skriva ett brev, ge till föräldrarna, kolla på dem med sina absolut mest övertalande valpögon. Har detta funkat? Jag har ganska fina valpögon (XD) och tänkte prova detta ^^

Ös på med saker jag kan skriva i brevet. De ska göra dom rörda och övertalade, men inte vara "tjatigt" ^^ :)

ninaochica
0

jag bara undrar, har du tid med alla? :) (jag skulle inte haft tid lixom, jag har bara tid till en, Chica <33) ^^,

aliciia
0

*lyckospark* om de funkar skicka brevet till mig ;D

twinnie
0

#1 Jepp.

#2 Haha, tack ;D

ciss
0

Jag funderar på samma sak. Får inte vara tjatigt & gnälligt utan mer rörande & övertalande, precis som du skriver. Har inte kommit på något bra ännu, men det var ju en tjej här inne som övertalade sina föräldrar genom att skriva ett brev.

Ska finula lite på det senare, ska göra engelskan nu. Vill gärna också veta vad man kan skriva! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ninaochica
0

#3 bra :) lycka till isåfall :)

twinnie
0

Haha, det enda jag skrivit hitills är:

" Kära mor och far ..

Jag har en dröm .. "

HHAHA XD

galaxens
0

du kan ju börja med att tömma diskmaskinen/tvättmaskinen och hänga upp tvätten mm. och sedan kan du antingen prata med dem eller skriva ett brev. Det funkade för mig i alla fall xD

twinnie
0

#7 Sånt gör jag redan och har gjort typ hela livet, så det skulle nog inte göra någon skillnad xD

ciss
0

#6: Du har ju kommit långt, snart klart ju ;)

www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

#9 haha xD

- Mvh Emma

Jennie104
0

Lycka till ska också försöka :d xd

KajsaM
0

Tror det är lättara att skriva ner än att så och säga allt. Skriv att du verkligen brinner för kaniner och du vill satsa på det. Lova även att du ska hålla det fint och snyggt osv. :)

Lycka till och vi vill gärna läsa brevet sen Glad

galaxens
0

Lycka till

Romana_12
0

Kom ihåg : Ge inte upp ;)

Keligast
0

Håller med Kajsa :)

annaforsgren
0

Låter bra det:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Bella-R
0

Jag har gjort det, flera gånger, och mina föräldrar har gått med på det. Så det är nånting jag kan rekommendera! Lite tips; rensa texten, lägg till, ta bort, kolla efter misstag osv, FLERA gånger, innan du ger brevet. Så att allt blir PERFEKT :) Och en sak till, tjata inte på samma mening flera gånger.

Lycka till!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Lizzan
0

Lycka till!

Clariiz
0

Jag brukar skriva brev på hotmailen. (Jag har väldigt lätt att skriva ;)) Och det har funkar bra. Knepet är att förklara på ett riktigt bra sätt använda långa och fina ord och verkligen få dem att fatta :P

Sedan är knep nummer två:

Först börjar man prata om hur kul det skulle vara att ha en till kanin, vad man skulle göra med den osv. Sedan börjar man prata som om de redan sagt ja. dvs. Undra vad min kanin ska heta när vi köper den mamma. (xD) Sedan efter ca 2 veckor frågar man: Kan inte jag få en till kanin? Då brukar jag få svaret, Vi får se.. (Vilket betyder Ja, om ett litet tag jag ska börja leta :P)

Det var lite tips? bara xD

Hoppas du lyckas! Jag hjälper gärna till att skriva brev :P (Tycker det är skit kul xD)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ciss
0

Ni som håller på att skriva & som har skrivit förrut - kan inte ni visa era brev? :)

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Har skrivit ut 4 papper nu. 2 likadana brev - ett till mamma, ett till pappa. Och två papprer - ett till mamma & ett till pappa, där det står fakta om 2 raser som jag gärna vill ha :)

Hoppas det funkar. Pappa läser sitt imorgon. Har gett mamma sitt men hon har inte läst det ännu ..

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Hon ropade nyss "Cissi .. Vad är det här?" & så hörde jag hur hon öppnade brevet. Så nu läser hon! Nervöst!

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Fast jag förväntar mig ett nej ;)

www.frihetenskaniner.se

Dior_94
0

#31: Lycka till! :) kan du inte visa vad du har skrivit? Vad var det för raser? :)

Lycka till!

ciss
0

#24: Visar sen, råkade spara över brevet på denna dator. Har det på en annan.

Teddydvärgvädur & Holländare är det jag suktar efter :) <3

Vad tyst hon är ..

www.frihetenskaniner.se

Dior_94
0

#25: Okej,jag ställde lite många frågor kanske.. :P
Mm,dom raserna är superfina!

ciss
0

#26: Haha ;)

www.frihetenskaniner.se

pandabjorn
0

#25 har hon läst klart det??? (:

Dior_94
0

#27: ;)

aliciia
0

Hoppas att de går bra  ^^

Sotis
0

Lycka till:D

KvirrZ
0

*hoppashoppas* :)

- Mvh Emma

ciss
0

Hon läste klart sedan kom hon upp till mig & tittade. Visade bla. Lyktans & Solbackens kaniner. Hon tyckte att teddydvv:arna var jättesöta & holländarna väldigt vackra (och att de såg ut som harar?). Hon tyckte att jag hade skrivit ett jättefint brev & så. Lät positivt faktist.

Hon sa att jag skulle visa pappa imorgon. Hon sa inte nej i alla fall & det var ju kul.

Förväntar mig ju ett starkt nej från pappa. Han är sån. Jag har 3 kaniner nu & det är egentligen 2 för mycket enligt honom. ;)

www.frihetenskaniner.se

Keligast
0

Vad roligt Ciss :) Hoppas!

Har du tre kaniner?

johanna_loveAnimals93
0

#34 Hon har ju två ur sin kull + Engla ;)

Lycka till allihop! :P

skanorskaniner
0

Jag ska också prova skriva ett brev. Jag har slutat med fotbollen nu så nu har jag dubbelt så mycket tid för kaninerna. Men jag tror att jag får ett nej igen, men jag ska ändå försöka.

KajsaM
0

Vad roligt ciss! :D Hoppas det funkar! *Håller tummarna*

Jennie104
0

Roligt! *hålla tummarna*

Denna kommentar har tagits bort.
Keligast
0

Försökte precis med att smsa pappa. Vill ha en teddydvärgvädur ut Lyktans uppf. innan alla blir sålda (den skall läggas ner) men det gick inte. Fast jag tyckte jag skrev otroligt "snällt" sms^^

:(

emmsaaan
0

Någon som kan visa ett brev? :)

Jojsan
0

ingen idé att ens fråga mamma även genom brev… Hon säger nej direkt.. det verkar helt omöjligt att övertala henne :( hon blir sur om jag börjar prata om en till kanin :(

emmsaaan
0

#42 Samma här. Men du kan du ge henne ett brev när du ska åka bort & vara borta i några dagar? Då har hon tid att tänka i lugn & ro & glömmer nog bort att bli arg.

NÅGON SOM KAN VISA ETT BREV? Skulle bli mycket enklare för oss andra med idétorka :)

Jennie104
0

Kära Älskade föreldrar

Jag skriver detta brev för jag vill att ni ska förstå hur mycket jag vill ha en kanin… Jag ska sluta vara så mycket på datorn och du ska inte behöva ta han om Kaninen!

Kram ……….

.. hitta bara på meen..

Tixy
0

Kladdar ihop lite idéer här, sen får ni göra hur ni vill med dom. Själv har jag fått med hjälp av tillräckligt mycket tjat (tillslut orkar dom inte mer Oskyldig)..

• Smöra inte alltför mycket.
  • Var rak på sak.
  • Erbjud dig att hjälpa till med något, städa badrummet, handla, stryka, tvätta, hänga upp tvätt, diska, ställa in i diskmaskinen, plocka ur? you name it.. ^^
  • Påpeka starkt att du kommer att ta allt ansvar på kaninen (eller vad det nu gäller XD)
  • Skriv med i brevet vad du beräknar att det kommer att kosta/månad att ha kanin (om en utgift går över tex tre månader, så dela den kostnaden på tre så du får mer jämnt)
  • Kolla upp raser samt uppfödare
  • Visa bilder
  • Visa ett schema för hur du lägger upp tiden på dina djur
  • Visa en ritning över hur du ska få plats med en till bur
  • Skriv rent, kolla igenom texten, rätta eventuella fel
  • Åk till eventuella uppfödare/bekanta/whatever med kanin och få dina föräldrar att hålla i och bekanta sig med kaninen som art (om ni nu inte har någon sedan tidigare)
twinnie
0

Har skrivit klart brevet och tänkte ge det ikväll, men mamma är borta och då går det itne ^^

myriis
0

Hoppas det går bra Tilda (: Jag och ninerna håller tassar och tummar här hemma!

Tixy
0

#46 Visa? :) Lycka till!

twinnie
0

#47 Tack :D

#48 Nej, ni kommer mobba mig xD

emmsaaan
0

#46 Kan du inte visa? :)

Jag har skrivit ett slarvigt brev nu, för hand. Kan visa senare.

Mickis1994
0

Hoppas att det går vägen nu då :)

Måste ju själv också testa det här..

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Tixy
0

#49 Vilka låga tankar du har om oss, klart vi inte kommer! ^__^' kom igen, vi är ju KIFare.. Räcka ut tungan

Jojsan
0

precis! klart vi inte är elaka :)

emmsaaan
0

#49 Vi kommer inte mobba dig! Vi är ju kifare, jättesnälla :) Kom igen, hjälp oss andra att få lite insperation.

Dior_94
0

Vad roligt ciss,verkligen. :)

Clariiz
0

Jag kan visa min :P. Om jag hittar dem dvs..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

emmsaaan
0

#56 Ja! :)

Clariiz
0

Och för det andra :P. Antingen har jag en väldigt lät övertalig mamma eller så är jag helt eneklt bäst i världen på att övertala ;)

Jag ska inte få en till kanin utan två! Och hon överväger 3. xD (ska ju starta mindre uppfödning :))

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

emmsaaan
0

#58 Haha :) Vad roligt! Nu blir jag ju riiiiktigt svartis…
Läggin brevet?:)

emmsaaan
0

putt

emmsaaan
0

putt

emmsaaan
0

gud va jag puttar

Ellen95
0

putt

annaforsgren
0

spännande..spännande.. själv skulle jag bara skämma ut mig för mamma om jag skrev ett blev till henne. men om ett år så vill jag ha en till kanin (teddydvärgvädur) eller en  unge från Laban^^

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

CoNo
0

Jag är mkt bra på att övertala ;)

Har övertalat mej till en, sen två kaniner. En egen pålle, få pappa att bygga en stor bur till mej, osv osv ;D

Det ända som hjälper för mej är att tjata lagom mkt varje dag, (jag börjar alltid bara med ena föräldern, inte båda samtidigt för då är de på samma nivå och är starka tillsammans typ ;D) ja, tjata lite och lagom varje dag, genom att säga "mamma/pappa" och sedan säga nåt väldigt positivt om saken jag vill få till. Nu håller jag på att tjata mej till en hund (AA), så då säger jag typ "mamma, haha, du bantar ju typ, hade du en hund så blir det roligare, det är bevisat *skratta lite och börja prata om nåt annat*
Så gör jag, en mkt viktig sak är att ALDRIG bli arg, inte låta dom se några negativa saker i ex. en till kanin osv. Brev som övertalning.. Det skulle nog funka väldigt bra! Aldrig testat själv men kanske nåt att testa :D

emmsaaan
0

Nu har jag skrivit ett brev. Först berättade jag att det var min största dröm, sen hur jag skulle ta hand om den osv. Sen skrev jag fakta om två uppfödare som jag vill köpa ifrån :) Ska ge dom imorgon. Hoppas verkligen att det funkar!

[Kajsaaan]
0

#66    Hejja Emmy ; ) Haha

emmsaaan
0

#67 Haha :) Men det kommer aldrig gå.

Jennie104
0

Mamma har sagt vi får se till våren om du har intresset kvar till mej XD Hoppas :d

Denna kommentar har tagits bort.
KajsaM
0

Ïnte någon som vill visa? :)

emmsaaan
0

jag har visat på tråden "ny nin?"

huldisen
0

Lycka till allihopa ^^ :)

Jag håller på att tjata på min mamma att få en unge ur tjoffsens kull ;) Går sisådär :P

Och så får jag ju hem en plutt snart ;)