Omplaceringshem
Hej,
Jag har flera års erfarenhet av kaniner och måste säga att det helt klart är världens bästa husdjur! Just för tillfället har jag inga kaniner och saknar att ha kanin så obeskrivligt mycket! Men eftersom att de blir ganska gamla och eftersom att jag inte riktigt vet hur min framtid ser ut vill jag inte skaffa några egna igen på ett tag.
Men nu till saken. Jag tycker att det är så hemskt när man tittar på alla annonser med kaniner. De flesta av dem sitter i på tok för små burar och säljs pågrund av att dem tröttnat på sina stackars kaniner.
Eftersom att jag har en stor 4-fackare som står tom, tänkte jag att jag kunde ta hand om kaniner som far illa, avlivningshotade, utan hem osv. Och genom mycket tid och hantering få dem trygga och stabila. Jag kommer då att ägna mycket tid åt dem, vaccinera och ev kastrera innan jag försöker hitta ett föralltidhem.
- Jag undrar då hur omplaceringshem gör? Jag har kontakt med en djurambulans, som tar hand om hemlösa djur och tänkte att man kanske kunde göra ett samarbete med dom. Jag kanske kan ta emot kaninerna som dom får in?
- Var hittar man kaninerna som verkligen är i behov av hjälp?
Du kan kolla in blocket finns mycket kaniner som folk har tröttnat på :(
Du kanske kan prata med polisen där du bor, händer ju ibland att dem får olika fall där djur måste omhändertas. Dock vet jag inte vad gäller regler och så då, men det kanske kan va värt att kolla upp. Har du nån djurbutik i närheten har ju dem ibland djur som inte blir sålda, kanske kan du va en hjälpande hand för dem? Sen finns det ju många på blocket som tröttnat, eller som fått en kull ungar som dem inte har plats för m.m Jätte kul idé! Hoppas du får till det bra och att det kan gå ihop för dig :) kanske kan du få sponsring från nån lokal djurbutik.
Jag får ofta kaniner från djursjukhusen. Det är ganska vanligt att friska djur lämnas in för avlivning…