Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 595 ggr
ppernie
0

Ge mig kunskap :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag bor i en ganska liten stad och i måndags (19/3) såg jag ett Facebookinlägg om en kanin som verkade vara på rymmen, den satt utanför en ishall. Eftersom jag varken ville att kaninen skulle bli påkörd eller springa till skogs med alla rovdjur så hämtade jag den för att ge den omsorg tills ägaren kunde hämta den. Jag spred på Facebook att jag hämtat kaninen och att ägaren skulle höra av sig till mig för att få hem sin sötnos. Inlägget fick sjukt många delningar både privat och i grupper, men ingen ägare har dykt upp. Jag har ringt polisen och berättat att jag hittat en kanin och har även satt upp lappar i området, men än så länge är kaninen kvar här. Börjar kanske tro att det inte finns någon ägare som saknar denna fantastiska sötnos :( Än så länge har jag hoppet uppe, men jag och sambon har sagt att dyker det inte upp någon ägare så får kaninen stanna här. Vi älskar djur och har tidigare pratat om kanin. Men till saken då: jag har aldrig haft kanin förut, så ge mig era bästa tips?! Har försökt läsa på här på sidan och på andra sidor men vore underbart att få lite ”tänk på det här” eller ”det här har jag lärt mig”. Planerar naturligtvis att ta kaninen till veterinär om den blir kvar, för att se så att allt verkar okej. Ska till Ullared snart så då kan jag köpa på mig lite grejer: vad? Vi tror att vi har luskat ut att det är en tjej, men kan ni hjälpa mig med rasen? Sedan innan har vi två hundar, de olika djuren har fått kika på varandra och hittills går det bra. Ska absolut funka för alla parter om vi utökar med en till familjemedlem. Nu blev det ett väldigt långt inlägg, men ska kaninen få bo kvar här vill jag såklart att den ska ha det så bra som möjligt :) Tacksam för svar Mvh Pernilla

Jennavalli
0

Du kan köpa ett kanin hus då de måste ha något att hoppa upp på och en hö korg ät bra att ha hö i och såklart en vatten skål/flaska, om man vill kan man haa en mat skål om man ger de pellets, en leksak/tugg leksak som kaninen kan tugga och slipa ner sina tänder på då det är väldigt med deras tänder, och ja sen kan man köp lite vad man vill och vad kaninen behöver 😉 rasen har jag noll koll på men ser ut som en väder med öronen uppe, igen aning vad det är för ras men annars får du väll googla 👍

[HoneyTorbjörn]
0

Finns bra artiklar att läsa här. Kolla in kaninmagasinet

tiger tok
0

Antagligen en blandras.

tixEntry
0

Bra hö är det viktigaste, det ska alltid finnas i buren och kaniner gillar att sitta och äta lite hela tiden. Du kan ha det i en höhäck, men akta så att kaninen inte hoppar upp i höhäcken då den kan fastna och skada sig. De brukar dessutom gilla att äta medan de bajsar, så ha höet vid toalådan/hörnet.

Pellets ger de flesta som tillskott, men se till att det är en sort med mycket fibrer/växttråd och inte så mycket fett. Cuni Complete och Selective är bra märken och brukar finnas i djuraffärer.

I buren måste det finnas ett hus eller en sitthylla som kaninen kan sitta på och under.  Vatten kan du ha i flaska eller skål, skål är naturligare men det kommer snabbt spån och hö i. Leksaker brukar dessutom uppskattas, det kan vara allt från en aktiveringsboll till en ihoptryckt toarulle. 

Ta gärna ut kaninen ur buren så ofta som möjligt, när den har blivit bekväm med er och alla nya lukter och andra intryck, så den får utlopp för energi och plats att springa runt och utforska.

Det finns väldigt många bra artiklar på Kaninmagazinet, läs gärna där om du undrar något mer specifikt!

Jag har ingen aning vad som brukar finnas på Ullared, men du kan kanske hitta någon leksak, en höhäck och en toalåda? Och rasen är troligtvis en blandning, möjligtvis med holländare, lejonhuvad eller dvärgvädur i. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds