Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1198 ggr
Nellyh
0

Vilka färger? :)

Hejhej! Vilka färger får man om man parar blå mantelteckning med vit blå ögd? Funderar på o para mina dvv :) Den vit blå ögdas farmor är viltgrå annars är allt vit blå ögd. Manteltecknade bär på blått, svart och brunt. Tanken är o spara en hona samt ska min syster köpa en unge!

Nellyh
0

Den manteltecknade bär även på viltgrått

Peak303
0

En kanin som inte är viltgrå kan inte bära på den genen. Det kan där emot bli viltgrått om den paras med en utan samma gener. Samma gäller svart, det är en grundfrärg inget som går att bära. Och eftersom den redan är blå så "bär" den inte blå.

Skulle räkna den vit blåögda som viltgrå med denna information.

Skulle enligt denna info säga att du kommer få viltgrå (alla blir Xx, dvs bärare eller har synligt WT) med eller utan mantelteckning.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Nellyh
0

Okej så de kan inte bli nån annan färg?

Peak303
0

Möjligt att det kan, men eftersom du bara vet att det finns viltgrå bakom den vita så säger man enbart viltgrå. Detta för att du med säkerhet inte kan veta detta för ens kaninen är parad och fått ungar av andra färger.

-'  Malin Hultman

Nellyh
0

Okej tack :) blir spännande o se om de kommer nån mer färg.

Nellyh
0

Kikade på den manteltecknades stamtavla o den har färgerna viltsvart/svart. Viltgul, havanna och viltgrå.

Peak303
0

Kan du ladda upp en bild på stamtavlan här? 
På båda kaninerna.

-'  Malin Hultman

Nellyh
0

Hmm min mobil är på lagning då jag tappa den så hela skärmen sprack 😕så har ingen mobil med kamera och fick inga bra bilder med datorns kamera… 

Men jag skriver såhär istället hoppas de går bra?
Fader: vilt svart      Moder: svart/mantel
Farfar: Viltgul          Farmor: Blå mantel
Morfar:Viltgrå         Mormor:  Havanna

Den vitblå ögda är bara vit bö i stamtavlan. Men gammelfarmor är viltgrå.

Peak303
0

Det där kan inte stämma må jag säga. För att få viltsvart krävs två gener järn dvs "BeBe". Och en gul kanin kan inte vara järn, då järn är dominant över gult. Sen kan en viltgrå inte heller bära järn. Så fader är antagligen svart.

-'  Malin Hultman

Nellyh
0

Ber om ursäkt, är nog lite trött haha. Men det ska vara tvärt om 😇Alltså är det modern som ät vilt svart.

Peak303
0

Så hur ska stammen vara? 
Har du bild på din blåa?

-'  Malin Hultman