Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 870 ggr
Herrkostym
0

Kanin - hur gör man?

Hej, jag är en katt-och-hundallergiker som jättegärna vill skaffa husdjur och funderar nu på en kanin(eller två), men vet inte riktigt vad som krävs, etc. Jag bor i en liten lägenhet men skulle i så fall ha kaninen lös så den skulle få ungefär 20 kvadrat, läste att det ska gå bra? Vilken ras? är passande för lägenhet? Vad ska man tänka på? /Rebecca

Twix*
0

Det  du kan tänka på är att mindre raser kan tillgodogöra sig mindre utrymme bättre, det finns tyvärr ingen allergivänlig kaninras men det beror på vad du är allergiskt mot?

Tänk på att kaninsäkra lägenheten, ställ alla giftiga krukväxter så att kaninen ej kommer åt, göm/köp kabelskydd åt alla sladdar och var beredd på hö precis överallt samt att aldrig få ha frukostmackan ifred!😉

Lycka till

Arcade-Foodie
0

Små kaninraser passar bra i en 20kvm lägenhet, jag tycker jag lever jättetätt med min lilla kanin i min lägenhet som lika stor som din. Men tänk på att kaninsäkra hela lägenheten, avgränsa lägenheten om du har en väldigt blyg och Rädd kanin, det hjälper den att få en ett eget revir där den kan känna sig trygg. Så kan den ha sin egna hörna, min kanin har en bur som sin hörna men på nätterna stänger jag in honom då han har en tendens att väcka mig mitt i natten vid 3. När jag menar hörna behöver det inte vara en bur, typ ett ställe där den har sitt hö, toalåda, leksaker, bädd, mat och vattenskål mm. Hjälper att ha maten nära toalådan då kaniner brukar gå på toa samtidigt som de äter, vilket underlättar att göra dem rumsrena. Se till att toalätt träna din kanin och kämpa som sjutton med det, kaninen lär sig till sist. Även fast det kan kännas hopplös, men det beror på hur kaninen är. Se till att hitta en kanin som passar dig, kolla på deras personlighet. Vad för slags kaniner har du fastnat för :3

MOJ
0

Jag rekommenderar att skaffa 2 kaniner eftersom att dom allra flesta trivs bättre med en kompis. Jag har haft ensamkanin och nu har jag ett syskonpar och jag ser hur mycket gladare dom blir med varandra. 

Om du har tillgång till natur som tex en gård vid lägenheten så skulle det nog vara roligt för kaninen/kaninerna att få komma ut då och då på sommaren. Dom lever bra inne också men det är ju kul för dom att smaka lite gräs osv. Då kan du ta ut dom i sele eller i Hage av tex kompostgaller.

Herrkostym
0

Tack för tipsen! Jag skulle vilja ha en sort med uppåtstående öron och rexpäls. De verkar så mjuka och fina. Har tänkt skaffa en till senare, om allt funkar bra. Känns bättre att ha två. Och jag har gräsmatta utanför så då ska de få komma ut ibland :)

Twix*
0

Tänk bara på att rexar lättare får trycksår än andra raser och att det sker extra lätt om de skuttar runt på hårda golv, (tyvärr) upplever jag  att kaniner gärna sitter/ligger på hårdaste/kallaste platsen möjligast.

Morötterna
0

Hermeliner är minsta kaninrasen, ol du vill ha uppåt öron så har hermelinen det. Själv har jag bara haft dvärgvädur och de är snälla, lugna och jag hoppar lite med den ena. Dvärgväduren är en väldigt bra nybörjare kanin.(video på min kanin)

Morötterna
0
Novachan
0

Har du kollat så att du inte är allergisk mot kaniner också? Om inte så är det värt att kolla upp innan du börjar kolla på kaniner och blir förälskad i någon och undvika omplacering osv.

Herrkostym
0

Jag gjorde ett test för några år sedan och då var jag inte allergisk mot kanin, men jag ska absolut hälsa på hos någon uppfödare innan jag bestämmer mig för något.