Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1130 ggr
Hailey-A
0

Hur mycket pellets?

Hej, jag har en lejonhuvad dvv och jag undrar hur mycket pellets om dagen han kan få? Han får 1 matsked pellets på morgonen och sallad på kvällen. Han tränas inte, han motionerar sig själv genom att ha ett rum dygnet runt och få vara lös i huset på morgonen och kvällen. Vet inte vad han väger eftersom vi inte har någon våg och har inte åkt till veterinär för att kolla (kan göras på torsdag). Min mamma tjatar hela tiden om att han får för lite pellets (ni vet säkert), så därför frågar jag er :D

Arcade-Foodie
0

Min lille kanin får 1 msk pellets och det är allt han får, han väger 500 gram och är snart 1 år. När jag hade en ute kanin så fick den kaninen en halv deciliter. Men bästa är att gå ut efter hur pluttarna ser ut som och hur hullet känns. Men din kani får tillräckligt med pellets. Det som är viktigt är höet :3

Arcade-Foodie
3

Pellets är bara en komplement och ska inte ges mycket till en kanin.

Hailey-A
0

Min kanin vill inte äta sitt hö eftersom att min familj ger honom annan mat flera gånger om dagen. Jag har inte fyllt på hö på 5 dagar & höhäcken är full. Idag märkte jag att hans pluttar är små och kletiga, när jag tog bort pluttarna från golvet så smetades det ut. Vissa pluttar är normala men mindre och för svarta än vad det ska vara (inte nattbajs). Jag pratar med min familj flera gånger om dagen men dom bryr sig inte och säger till mig att gå för att dom inte orkar med mitt tjat. Det är bråk varje dag pga kaninens mat:( Mina föräldrar vill inte heller skaffa en kompis till kaninen när den ska bli en utekanin till sommaren:( Kan en kanin vara ensam utekanin eller "måste" den ha en kompis. Jag blir irreterad på min föräldrar för att jag tycker att utekaniner ska ha minst en kompis, annars blir dem ensamma när man inte är ute på vintern. Jag kommer att gå ut på morgonen för att mata och byta vatten, gå ut på dagen för att se så att inget hänt kaninen och mata och byta vatten på kvällen, den kommer att bli superensam:( Vad ska jag göra? Frågade min pappa ifall han skulle bry sig mer om kaninen eller ifall jag får en till kanin till sommaren ifall att jag börjar plugga och träna, fick inget svar för han somnar i soffan när jag pratar med honom om kaniner:( Vet faktiskt inte vad jag ska göra, ifall jag försöker att sälja kaninen så kommer det att bli superensamt här hemma på dagarna när jag är ensam hemma :( Jag vill ha honom kvar, men bara ifall min pappa lovar att vela kaninens bästa ifall jag börjar plugga och träna.

Arcade-Foodie
2

Ta bort pelletsen helt och en utekanin bör ha en kompis, det blir väldigt ensamt där ute. De små kletiga pluttarna är nattbajs, vilket betyder att din kanin får för mycket annat och att pluttarna är små så äter din kanin ingen fiberrik kost. Försök att göra ditt bästa men om det inte fungerar så är det bästa att sälja kaninen. En kanin som inte får i sig en fiberrik kost kommer få många hälsoproblem och magen kan stanna upp.

Arcade-Foodie
0

Du kanske kan fixa en fodervärd/hyra ut kaninen som vill pröva på att ha en kanin, så kan du fixa allt gällande en bur o sånt så den får det bra hemma hos dig.

Hailey-A
0

Får kaninen ont i magen av att inte äta sitt hö? Vad händer med honom ifall det fortsätter såhär i 2-3 månader till? Ibland äter han jättemycket hö och ibland behöver jag inte fylla på med hö på 1 vecka. Jag ska försöka prata om detta med min pappa ikväll eller imorgon. Han kommer alltid till mitt rum på kvällen för att säga godnatt, då kanske jag kan fråga honom. Jag ska fråga såhär ungefär : Ifall jag börjar att plugga varje dag och träna, kommer du att vela kaninens bästa då? Kommer jag att få en till kanin till sommaren och ha en stor Hage. Mina föräldrar vill aldrig köpa dyra saker, dom tyckte att en kanin för 500kr var dyrt. Hagen, buren och mer inredning kommer att gå på ca 3000kr. Buren kostar 1920kr och hagen kostar ca 500kr + stolpar. Är det bättre att använda kompostgaller eller är det bättre att använda nät på rulle (25m). Kompostgaller kostar lika mycket som stängslet, men med kompostgaller så kommer hagen att bli mindre eftersom det är mycket dyrare. Jag kommer även behöva köpa hönsnät för att hålen på stängslet kan vara för stora.

Hailey-A
0

Får kaninen ont i magen av att inte äta sitt hö? Vad händer med honom ifall det fortsätter såhär i 2-3 månader till? Ibland äter han jättemycket hö och ibland behöver jag inte fylla på med hö på 1 vecka. Jag ska försöka prata om detta med min pappa ikväll eller imorgon. Han kommer alltid till mitt rum på kvällen för att säga godnatt, då kanske jag kan fråga honom. Jag ska fråga såhär ungefär : Ifall jag börjar att plugga varje dag och träna, kommer du att vela kaninens bästa då? Kommer jag att få en till kanin till sommaren och ha en stor Hage. Mina föräldrar vill aldrig köpa dyra saker, dom tyckte att en kanin för 500kr var dyrt. Hagen, buren och mer inredning kommer att gå på ca 3000kr. Buren kostar 1920kr och hagen kostar ca 500kr + stolpar. Är det bättre att använda kompostgaller eller är det bättre att använda nät på rulle (25m). Kompostgaller kostar lika mycket som stängslet, men med kompostgaller så kommer hagen att bli mindre eftersom det är mycket dyrare. Jag kommer även behöva köpa hönsnät för att hålen på stängslet kan vara för stora.

Hailey-A
0

Buren kan jag betala själv ifall jag sprarar mitt barnbidrag i 2 månader + att jag får över 500kr i månaden på inredning till hagen och buren. Så det ända mina föräldrar behöver betala är hagen, och den är också dyr när man behöver stolpar och hönsnät till. Avundsjuk på barn som har föräldrar som kan betala dyra burar och hagar :( Vi har pengar, men mina föräldrar tycker ändå att det är för dyrt:(

Hailey-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är stängslet, någon som vet ifall det är bra?

Hailey-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är buren, någon som vet ifall buren är för hög för att kunna ha en stege när till hagen?

Hailey-A
0

Jag tror att det är bäst att göra mig av med kaninen för att fixa bur och Hage så att allt är klart innan jag kan skaffa kanin igen. Kanske skaffar i sommar eller på hösten. Jag hittar inget bra hem till kaninen, det var en person som hörde av sig men ville inte ge kaninen till henne/honom. Det är ju där problemet ligger och att ingen vill köpa en orumsren, okastererad kanin.

Arcade-Foodie
1

Om du ska ha en utebur kör på putsnät istället för plast de kostar även mindre mellan 500-600kr detta är för att det är stabilare och ger ett bättre skydd än plast plus att kaninen inte kan gnaga hål i nätet, du måste se till att hagen har tak/ nät tak så inga fåglar kan ta kaninen och en stabil ramp kommer att funka så länge den är tillräckligt stor. Själv kommer jag bygga en bur från grunden då det blir billigare och större :3 När en kanin inte äter hö så kan deras mage sluta fungera, de kan få diarré och deras tänder kan börja växa, vilket leder till att kaninen kan dö eller ha väldigt ont och väldigt sjuk. Höet hjälper och hindrar det från att ske genom att det är fiberrikt och hjälper kaninens mage att må bra och slipar ner tänderna när de tuggar i sig höet, därför ska hört utgöra 80% av kaninens föda.

Hailey-A
0

Jag kommer att fråga ifall fäboden kan ta tillbaka kaninen pga icke planerat köp (spontant köp). Eftersom att fäboden har utekaniner så är chansen mindre att dom tar tillbaka honom, men dom har ett rum med marsvin, fåglar och hamstrar som är varmt, där kanske han kan vara till sommaren. Jag vill hellre att han kommer till fäboden och bara får sitta i en utebur än att han kommer till en barnfamilj. Kaninen föddes på fäboden så ägarna av affären vet hans bakgrund osv, därför känns det bättre att han får komma dit. Jag ska nog ringa imorgon och se ifall dom tar emot en innekanin :/

Arcade-Foodie
0

Du får höra runt och se om någon kan ta hand om honom, men det tar också tid att hitta hem åt kaniner. Många vill ha kaninungar som start kanin. Jag själv körde på kaninunge då jag bara har haft omplacerings kaniner och alltid viljat se en kanin växa upp och forma sin personlighet. Men du kan hitta en bra kaninägare om du låter det ta sin tid, du kan även lägga upp anonser på facebook kaningrupper och även kolla om någon kan vara ett tillfälligt hem åt honom för någon peng :3

Hailey-A
0

Jag ska ringa fäboden imorgon för att se ifall dom kan ta tillbaka honom :) Hoppas verkligen att dom kan ta tillbaka honom, annars vore det verkligen synd :(

Hailey-A
0

Jag frågade min pappa precis, ifall jag skulle börja plugga och träna skulle du vara mycket snällare mot mig och mina djur då? Han sa att han hade varit 10 gånger snällare mot mig och mina djur då, men jag kommer fortfarande försöka sälja kaninen och kanske skaffa nya i framtiden då jag förberett allt innan:) Sen vi skaffade kanin så har det varit bråk i familjen varje dag, det är skitjobbigt. Så vi måste verkligen bli av med kaninen för att han ska få ett bättre hem och för att det inte ska vara bråk varje dag om kaninen. Jag får ångest av tanken på att sälja honom, han har superbra här förutom att han får för mycket mat av min bror. Jag är livrädd för att han ska komma till ett dåligt hem. Ifall han får komma till fäboden så vet jag ju att han får det bra (ända negativa är att han får sitta i en utebur hela tiden). Ifall kaninen inte skulle trivas med att bo i en utebur och aldrig få komma ut i Hage så märker dom ju det. Ägarna av fäboden är superbra människor, dom tar hand om djuren väldigt bra så dom skulle märka ifall dom måste fixa större till honom eller en Hage. JAG BER TILL GUD ATT FÄBODEN KAN TA TILLBAKA ZINGO!! Snälla snälla snälla!!

[EM_L]
0

Vart bor du i Sverige?

Hailey-A
0

#17 Uppsala?

Morötterna
0

Jag och min syster köpte en bur på Djurhobby som är en tvåvåningsbur den kostade ca 900kr. Vår mamma betalar ibland maten annars betalar jag och min syster allt. Hoppas allt löser sig.