Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4860 ggr
Hailey-A
2

Mat till vildhare

Hej! Vi har en hare som kommer hit varje kväll & äter fågelmat som ligger på marken. Vi tänkte börja med att ge den mat som tex hö, morötter, äpplen osv. Hur ska vi göra för att höet inte ska bli blött av snön? Är det en bra idé att ge hö? Det kommer även hit 3 stycken rådjur några gånger i veckan, vad kan vi ge dom för mat? Hö där också? Läste att man kan ge pellets, men vad för pellets?

Hailey-A
2

Funderar på att köpa viltfoder från granngården :)

kanin/höna
4

Du ska inte ge djuren mer mat. Deras magar tål inte ott helt flöttsligt få jätte mycket mat. Om de går ivä och inte får så mycket mat på några dagar så blor de jätte sjuka och kan dö då magen tror stt det är vår och de slla börja glra åt närimg igen

Hailey-A
0

Avslutad

vallhund
9

Klart att du kan stödfodra, men då måste du fortsätta hela vintern fram tills det blir vår.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hailey-A
2

Ja, det är klart att jag fortsätter fram till våren :D

Arcade-Foodie
1

Kan hända att djuren bosätter sig i området se till att grannarna tycker det är okej, hade en gång en bortsprungne kanin som min familj matade varje dag medan vi försökte fånga den. Slutade upp med att en granne fick tag på den och lämnade den djupt i skogen. Grannarna var irriterad på kaninen. viktigt att kolla med dom, så de inte gör något mot haren.

Hailey-A
0

Okej, grannarna som bor i huset bredvid är irreterade på allt. Kanske inte super bra idé att ge mycket mat då, kanske bara någon morot eller lite hö :D

powerade
3

Beror ju på vart du bor. Är det bara lite snö och marken inte frusen så kommer djuren utan problem att kunna hitta mat. Men om det däremot är mycket snö och som vi ibland har ett snötäcke under allt så är det svårt för djuren att hitta mat. Hö från bonden går ju ge. Rådjuren kan äta krossat korn och havre går också hitta hos bonde. Billigare alternativ än att köpa foder på granngården. Samt så kan man sätta ut en saltaten för vilddjur. Men somsagt är det inte behövligt så kommer dom hitta mat själv.

MuffinDigger
3

Egentligen ser jag inte varför du skulle ge den mat. Haren hittar egen mat och bör inte äta annan kost än vad den gör nu.

tiger tok
0

Du kan göra det om du vill, när jag hade min första kanin kom det en hare dagligen och satt utanför buren, och åt av kaninens hö.

Lona
2

Om du bor i ett villaområde(?) så är det inte särskilt bra att ge vilda djur mat där. De flesta vill inte ha rådjur, harar och andra djur på sina tomter eftersom de äter upp växterna. Det är även dumt att vilda djur blir alltför tama, få ökar risken för tex bilolyckor.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

neos34
0

Bra jobbat!
Jag blir så förbannad på en familj här på gården, till och med pappan och alla barnen jagade bort har paret ifrån gården. Jag sade till pappan att han skulle kamma sig. En vuxen hålla på så. Till dom större sk!tungarna sade jag något annat så dom blev stumma.. Trött jag blir! Riktigt tama är har paret som lever på våran gård i stan. Jag till och med går omvägar för att inte störa dom, eller smyger förbi.

Mvh. Neos34, ifrån Mölndal.

Mvh. Neos34, ifrån Mölndal

[EM_L]
0

#12: Den är tråden är 3 år gammal