Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1663 ggr
EmblaZ
0

Äter inte höet

Hejsan Min kanin äter inte sitt hö. Jag har inte fyllt på med hö på mer än en vecka. Höet är från en djuraffär som är som ArkenZoo, alltså har dem inte de bästa höet. Kaninen bajsar små små pluttar som är kletiga och sitter ihop. Han sitter ihopkurad och kutar iväg när vi försöker att klappa honom, kan det bero på att han har ont? Jag har läst att kaniner får en smärta och kan till och med dö om det går för lång tid. Vi ska åka in till Fäboden imorgon för dem har väldigt bra hö som kaninen äter upp direkt. Är det jobbigt/farligt för honom att vänta en dag till? Kan tillägga att han får 1 matsked pellets på morgonen och romansallad på kvällen.

Fridaaaa
2

Rekommenderar att du åker och kollar kaninen hos veterinären. 
Låter som att kaninen inte mer riktigt bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2

Du bör få kaninen att äta hö direkt, det kan vara riktigt farligt att den inte äter hö.

Har du testat att byta höet som är i höhäcken? Så kanske du kan få kaninen att äta lite tills du kan få tag i mer.
Mina kaniner var jättebortskämda och vägrade äta hö som hade varit i höhäcken i mer än ett dygn även om det var hö kvar.

Försök också att få i kaninen hö genom att blanda i något gott i höet, vissa blandar i äppelskal tex.

Minska ner/ta bort på annat gott till kaninen äter hö förutom möjligen critical care eller vad det heter (jag har aldrig behövt skaffa till mina höätare)

Kan du inte få kaninen att äta hö bör du ringa veterinären

l'm back

Ljungåsen
3

Kombinationen av att inte äta hö, ha små kletiga pluttar och sitta uppburrad låter riktigt, riktigt allvarligt. Jag rekommenderar ett veterinärbesök snarast möjligt, och stödmatning med critical care tills dess. En kanin som inte äter hö är illa ute.

EmblaZ
0

Han tycker inte om det här höet, det är därför han inte äter. Med de andra höet behöver jag fylla på 1-2 ggr om dagen. Vi kan inte åka och köpa hö idag. Han äter hö nu, men det var bara 2 strån.

Fridaaaa
0

#4 Varför har du inte bytt tidigare utan låtit det gått alldeles för långt? :O

EmblaZ
0

Jag har inte haft tillfället att åka in till stan och mina föräldrar vill inte åka dit när jag inte är med. Jag "vågar" inte åka till stan så ofta.

Fridaaaa
3

#6 Fast det är bara en dålig ursäkt - enligt mig.
Har man djur - måste man ta ansvar

kanin/höna
2

försök att få i honom typ gurka då det är mycket vätska och ge honom morot knäckebröd och lite grönsaker om du har hemma. du kanske har en äppelkvist åt honm du kan hämta. 

Det är inte direkt farligt att han inte äter hö under några dagar men då måste han få i sig annat som inte är hö. Kaninens mage mår bra av hö men det är tänderna som tar direkt skada av lite hö. magen kan däremot ta skada av att inte äta något alls.

Snickers
0

Kanin/höna:  Måste bara påpeka att grönsaker inte innehåller de fibrerna som hö innehåller, och kan därför inte ersätta höet… Hö får magen att fungera som den ska, grönsaker ska bara ges i måttliga mängder. Är bajset kletigt är det antagligen inte heller vätska han behöver (du nämnde gurka), utan det är just hö som behövs. Så enkelt är det liksom :P

kanin/höna
1

#9 jo det vet jag att man inte kan ute sluta hö men att magen får lite fibrer är inte farligt under korta perioder. utan på lång sikt. däremot är det farligt? att magen är helt tom.  självklart kan man inte helt sluta med hö bara för man ger grönsaker men bättre de än inget alls.

Och jo det är viktigt med vätska. kletigt bajs innebär att mycket vätska kommer ut ur kroppen. vid diarré är största faran ut torkning och även med kletigt bajs.

tlover
1

#10 jo det kan vara farligt för kaniner att inte ha hö även under korta perioder. Eller visst, nån/några timmar kan det gå men inte flera dagar.

l'm back

kanin/höna
1

Jo det har gått lång tid en vecka eller vad hon skrev men det är farligare med tom mage ön en mage med lite fibrer. Kanier äter ofta gräs på sommaren villet inte innehåller alls lika mycket fibrer så typ persilja och grönsaker kan hålla ställningarna under flera dagar

tlover
1

#12 Gräs är otorkat hö, det innehåller bra med fibrer. Odlade grönsaker har däremot förädlats för att få mer socker men mindre fibrer, det är inte samma sak.

l'm back

kanin/höna
1

Slitage på tänder och bearbetnng för mage böir betydligt svårare då gräset är torkat. Och jag vet att hö är torkat gräs. Men näring fiker och liknande förändras då det torkas. Kaninen behöver tex äta mer hö än gräs då det är mindre näring i de och får då i sig mer fibrer. Observera att jag skrev även grenar mm det var för att kaninen skulle få så bra vård under ett dygn innan nytt hö fanns tillgängligt? Ne gurka och tomat är väll inte speciellet fiber rikt men det finns många grönsaker mm som innehåller tillräckligt med fibrer för en kanin skymulle klara sig ett bra tag

EmblaZ
1

Jag köpte ett billigt hö från mataffären som jag kan ha tills jag köper från Fäboden. Vi ska köpa bra hö idag.

EmblaZ
0

Grejen är att jag inte vill åka in till stan, och mina föräldrar vill inte köpa saker till mina djur när jag inte är med ( bara ibland ).

kanin/höna
0

Om du inte vill åka så måste ju dina föräldrar köpa annars tycker jag inte man ska ha kanin eller annat djur.

tlover
1

#16 Är du under 18 så är det dina föräldrar som är ytterst ansvarig att din kanin inte plågas så be dom åka och köpa hö

l'm back