Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 993 ggr
Snickers
0

Hur mycket mat?

Min kaninhona är 6mån och när hon var ny här hemma (alltså ca 10v) tyckte veterinären att hon var för spinkig. Då gav jag en matsked om dagen. Så efter det höjde jag till en halv deciliter två gånger om dagen och veterinären blev nöjd med hullet. Men enligt allt jag läst och lärt mig (gått djurvård på gymnasiet) så ska de ha ca 1-2msk per dag??? Är det när hon är liten hon ska ha mycket och sen minska på det? Vill ju inte råka banta ner henne heller

Arcade-Foodie
0

Ungar brukar ofta behöva lite mer pellets, hur stor är din kanin och hur ser pluttarna ut, är de fiberrika eller inte. Alltid bra att kolla på om man behöver ändra på dieten men det är smart att dra ner på pelletsen.

Arcade-Foodie
0

Vet att min utekanin jag hade åt en halv deciliter pellets varje dag och hans mage var bra, med bra hull. Han vägde mellan 1-2 kg. Min innekanin jag har nu äter bara 1 msk om dagen.

kanin/höna
0

vad jag märkt är att pellets ofta är en kortsiktig lösning för att få upp hullet. om man inte ger obegränsat. mer pellets innebär att kaninen äter mindre hö vilket inte leder till högre näringsintag utan endast mindre slitage för tänder och för fiberfattig kost. 

en matsked morgon och kväll skulle jag rekommendera det ger kaninen lite extra om inte allt finns i höet.  inte en halv deciliter morgon och kväll år för mycket.  då är det bättre att du får tag på lite växter och grenar. 

På sommaren massa gräs och växter. u på vintern lite grönsaker mm finns flera trådar om foder. (godis eller nyttigheter)

kanin/höna
0

jag glömde skriv att du som #1 skriver måste kolla pluttarna är de stora och ljusa så kan du fortsätta med din foder giva är de lite mindre hårda mörka eller lite kladdiga så är det farligt? i längden.

Snickers
0

Bajset ser bra ut och hullet är bra. Hon väger ca 2kg, och har inte märkt av att hon väljer bort hö. Borde jag ändå minska på pellets?

Kirnzy
0

1dl pellets om dagen för en kanin på 2kg låter som alldeles för mycket. Jag skulle nog minskat..

kanin/höna
0

2 kg är en liten kanin. Jag skulle nog sänka något och ge  mer grönsaker och så istället.

Peak303
0

Mina kaniner på ca 2kg får 0,5dl. 
Vad är det för hö kaninen får och vad är det för foder?

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt