Smärtlindring efter kastration
Hej, Min kanin på 1,5 har kastats idag. Veterinären skrev ut Metacam som smärtlindring. När jag hämtade det på apoteket nu såg jag att den dos hon skrev ut, 3 ml per dag, är 20 gånger högre än den som rekommenderas för katter i bilagan i medicinen. Veterinärkliniken har redan stängd så jag kan inte dubbelkolla med dem och imorgon vill jag gärna kunna ge honom så att han inte har ont. Om jag ska vänta tills jag kan kolla med veterinären är det redan eftermiddag och då har kaninen kanske haft ont lite för länge… Så jag undrar om någon annan har fått såhär höga doser utskrivna efter kastration? Det kanske är normalt se kaniner får så mycket.
Japp. Det är ganska rimligt då de har snabb ämnesomsättning.
Min kanin blev biten av en mink och skulle ha 0,7 ml :) men det är kanske olika beroende vad kaninen utsatts för.
Min kanin blev biten av en mink och skulle ha 0,7 ml :) men det är kanske olika beroende vad kaninen utsatts för.
Vad väger kaninen? Kattvarianten av Metacam innehåller 0,5 mg/ml, vilket betyder att 3 ml innehåller 1,5 mg. En typisk kanindos ligger på mellan 0,1 till 1,5 mg per kilo kanin. Verksamma substansen i Metacam heter meloxicam. http://www.medirabbit.com/Safe_medication/Analgesics/safe_analgesics.htm Så länge som kaninen väger över kilot så är det ingen överdosering. Kaniner tål Metacam på ett helt annat sätt än katter.
Tack för era svar! Kaninen väger 1,5 kg så det verkar ju stämma trots allt. Jag blev tveksam när dosen för katter var så mycket lägre för jag tänkte att katter nog är tåligare djur, men jag köper ditt argument med snabb ämnesomsättning. Kommer kännas mycket bättre att ge honom detta efter era svar. Tack! 🙂
#5 Då har han fått 1,0 mg per kilo kanin i dosering. Det känns definitivt rimligt efter en kastrering. Kollade i Fass, och katter ges normalt 0,05 mg per kilo katt.
Katter har mycket känsligare njurar än vad kaniner har, det är därför doseringen är så olika. 🙂
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening