Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1155 ggr
miafia74
0

Avlivning?

Hej! Hur vet man när det är dags? Har en 5 och 1/2 årig dvärgvädur som blivit mkt lugnare. Bor inomhus och får komma ut varje kväll och springa fritt i huset. Hoppar fram och vill helst bli klappad, får lite spring/hopp ibland. Äter hö och bajsar fina pluttar och verkar inte ha ont eller några besvär. Har fått en knöl under/på käkbenet som jag tycker har växt. Reagerar inte när man trycker på den. Verkar inte klara av att äta grövre äppelkvist på ngr mm tjock i diameter . Har tidigare haft besvär på andra sidan av munnen med Fukteksem, men det har gått i regress och är helt borta . Tycker att han verkar må bra dom tidigare, men är lite lugnare. Ska boka tid hos veterinäreren nästa vecka. Vill inte han ska lida och funderar på låta honom somna in, men måste ta med barnen på besöket då. Tror själv det kan vara en böld eller kindtänderna . Kindtänderna var lite nabbiga sa veterinären vid förra besöket och han äter inte allt hö utan är selektiv även om han alltid varit selektiv

Peak303
0

Den frågan har jag ställt mig själv många gånger, "hur vet jag att det är dags?". Jag har en 8 årig kanin här hemma som gått upp å ner i sitt mående samt psyke. Just nu är han nästan piggare än min kanin som blir 1 i maj. 

Nu vill jag inte skrämma dig, men en käkböld är sällan bra. Bentley som min gamlig heter har börjat få fettknutor lite här och och var. När jag pratade med de på Fågelkliniken om saken. Så sa dem att går knutan att flytta på (dvs ytlig) så är det minimal risk för att vara några problem. 

Men den bölden din har låter tyvärr som att den har med tänderna att göra. Och då finns det sällan något att göra är jag rädd för.. :(

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt