Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 822 ggr
Sanna W
0

Bur och hage?

Hej!

Jag kan absolut ingenting om kaniner och behöver hjälp och tips? :)

Min dotter ska flytta sina kaniner,  2 st , från sin pappa hem till mig. Jag bor inte speciellt stort och måste försöka få till ytan så bra som möjligt. Jag har förstått att bur plus Hage är ett bra alternativ? Vilken storlek på bur? 140 cm? 160 cm? Jag har googlat men behöver ändå hjälp av er som vet:) Vilken Hage? osv osv

Ge mig all info och tips? ni har tack!

missMoa
0

Dom kan inte va frigående innekaniner då??

Sanna W
0

Nej tyvärr.

MOJ
0

när mina kaniner bodde inne så hade dom en Hage av kompostgaller. då kan man forma hagen hur man vill. I villket typ av rum skulle hagen vara? Egentligen behöver dom ingen bur och om dom alltid har tillgång till Hage så spelar storleken ingen roll. Många använder bur som toalätt och då behöver den inte vara så stor.

Sanna W
0

De får nog en hörna i vardagsrummet tror jag :)

Om jag har både bur och Hage, vilken storlek ska det då vara på dessa? Kaninerna väger ca 2,5kg. Kaninerna bor just nu ute men jag vet att de får komma in varje dag  nu när det inte är så kallt ute. Min dotter hopptränar också med kaninerna så jag räknar med att hon kommer att fortsätta aktivera de varje dag här hemma. Tänker att det kanske spelar in när man väljer storlek på bur och Hage?

Tack för dina svar, jag är som sagt helt ny på detta och ställer antagligen riktigt dumma frågor :)

MOJ
0

Så stort som möjligt, men så att dom kan röra på sig ordentligt. Om du kanske har något skåp eller något så kan hagen kanske fortsätta under det om det inte är alldeles för lågt (om man gör så måste man dock ha en del av hagen utanför med minst 50 cm höjd. Det minsta som jag skulle ha dom på är kanske 3*1 / 2*2m, med daglig Motion som tex  att dom får komma ut och springa i huset / lägenheten när ni är hemma.

Det här med att dom bor ute och får komma in varje dag är inte jättebra eftersom att när dom är ute så har dom ju vinterpäls och då blir det väldigt varmt ute. Så på vintern kan dom bara vara inne korta stunder någon gång i veckan.

Nu är det dock försent att ta in utekaniner eftersom att dom har fått vinterpäls. Det beror dock på vart du bor men är det en mild vinter så kanske det går att ta in dom om dom bor i ett svalt rum och sedan långsamt varmare (är dock inte säker på det).