Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1168 ggr
Teddy_kaninen
0

Utslag utan päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag och barnen har en Teddydvärgvädur, hanne, som är supermysig och snäll. Vi har nu upptäkt ett utslag på hans rygg (ungefär som en enkrona i storlek). Det är lite skrovligt och pälsen har lossnat där. Se foto. Någon som vet vad det kan vara? Teddy har grå lång ullig päls som kräver mycket borstning för att inte bli tovig. Han äter mycket hö och pellets (lantmmännens). Får ibland morot, spenat och gnagpinnar. Vi har en stor toalett som han bor i på dagarna. Buren har vi där inne också. Han är ganska duktig på att gå på lådan för att kissa. Ibland får han springa fritt i huset, men under uppsikt då han gärna kissar i sängar/soffor. Hälsningar kaninmamman i familjen, Annelie

tiger tok
0

Hur mycket pellets får han?

Teddy_kaninen
0

Tre nävar om dagen ca. Han väger stabilt kring två kilo. Behöver han något kosttillskott tror du? Vi är nybörjare på kaninskötsel… 😊

tiger tok
0

Det låter väldigt mycket för en så liten kanin. Hur gammal är han? Kliar han sig mycket?

Teddy_kaninen
0

Ok. Han är helt galen i pellets så det är säkert möjligt att vi blivit för givmilda. Han äter dock ganska mycket hö också, speciellt på nätterna. Han kliar sig inte jättemycket, men det händer. Kan högt intag av pellets påverka pälsen?

Teddy_kaninen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han är sju månader. Se fotot 😊

tiger tok
0

Haha, vad söt! Ja, det är vanligt att dem älskar pellets, men pellets är godis och behövs bara ges om kaninen har svårt att hålla hullet. Hur ser hans bajs ut? Mycket pellets brukar resultera i mörka små kulor och löst bajs nämligen. Trappa ned på pelletsen (i lagom takt) och ge tillslut 2 msk/ dag nu medans han är liten, vid ett års ålder kan ni ta bort pelletsen helt, tappar han vikt då så får ni fortsätta ge 2 msk/dag. Gnagpinnar är direkt onyttigt även i liten mängd och därför rekommenderar jag inte att ge det. Grönsaker kan ges flera gånger i veckan och frukt kan han få ibland. Spenat, ruccola, broccoli och annat bladgrönt kan han få 1-1,5 dl varje dag. Grenar (speciellt från frukt träd) brukar uppskattas mycket och det kan han få varje dag om möjlighet finns! Om han är van vid gräs och blad/löv kan han få det varje dag (är ju inte så mycket ute nu, men på vår och sommar) Tänk på att ändringar i kaniners kost skall ge långsamt, känsliga magar!

Teddy_kaninen
0

Stort tack för råden! Jag läste på efter ditt inlägg och förstår att vi har gett honom alldeles för mycket pellets. Som sagt, vi är nybörjare och har inte märkt av något konstigt på vare hans vikt eller avföring. Han bajsar mycket små pluttar. De är ganska mörka, men torra (för det mesta). Från idag blir det ny kosthållning för lillen, men vi ska trappa ned eftersom och hålla koll på hans vikt. Jag antar att du tänker att utslaget har med kosten att göra? Skulle det kunna vara något annat som behöver behandling? Tack än gång för svar och goda råd! Teddy har blivit en kär familjemedlem och vi vill så klart att han ska må bra. Han är så snäll och sällskaplig. Slickar på oss när vi håller i honom eller om han kommer åt våra fötter 😊 Enda problemet är hans stänkkissande och att det har börjat lukta starkt om det. Vi kommer därför att kastrera honom. Har tid om en vecka. Vi myser mycket med honom, men jag undrar också hur vi kan roa honom. Några tips?? Tack! 😊🐰

tiger tok
0

Kanske fettknöl? Vet inte hur vanligt det är på kaniner dock.. Jag tycker du skall kolla upp utslaget hos en veterinär utbildad på kaniner. Ingen orsak, alltid kul att kunna hjälpa till🤗 Vänj honom vid sele och ta ut honom korta stunder (iom att det är ganska kallt nu) Träna trix, kaniner är lika intelligenta som hundar! Göm mat och låt han leta. Möblera om med hans saker Gör en hinderbana/agility Foderleksaker att gömma hans pellets i (en toarulle med vikta ändar, eller köpta) Kaninmagazinet.se har massor av aktiverings tips?!