Min kanin bara stampar...
Jag har en hona på 5 månader och så fort jag ska ge henne mat springer hon och gömmer sig, när jag ska ta ut handen attackerar hon den, bits och morrar. Hon är i en Hage i ca 2 timmar varje dag och samma sak då när jag ska ta in henne gömmer hon sig och börjar stampa. Hon är van vid sele men när vi ska gå på promenad rusar hon iväg och stampar hårt i marken men ibland hoppar hon upp i mitt knä och stampar i mitt knä?!. Varför gör hon så?! Orkar snart inte mer…
HOn kanske är osäker? vet inte om kaniner har en spökålder (är rätt ny med kaniner själv), men om det har kommit nu, och hon är 5 månader så skulle jag gissa på at hon kommit in i nån "trots" eller nån spökålder eller nått.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#1 vad menar du med spökålder?
#2 bla. att de "ser" sakar som inte finns.
Mvh
Mig
#3 ok kan det vara därför hon typ blir rädd för mig i hagen????
I en spökålder kan djuret få ett "Knäpp" i hjärnan, och den där soptunnan dom sett varje dag i hela sitt liv kan helt plötsligt vara superläskig.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#5 Okej, tack då förstår jag! :)
Ha hanne kanske inte ute när det blir mörkt
#7 Har henne inte ute nå det är mörkt..
"När"
Känner igen mig en del där. De kanske är pga. brunst, eller helt enkelt att hon behöver lita på dig mera. Min kanin var precis så förut, när han var nyinflyttad. Men jag märkte att ju mer jag var med honom, desto mer litade han på mig. Jag var också nära på att faktiskt ge upp, men jag tänkte att allting går! Nu litar han på mig nästan helt, och de är bara två, varav jag är en av dem - som får klappa och verkligen ha långa mysstunder med honom. Kommer någon annan, så springer han iväg och gömmer sig.
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
#10 Inte brunst då det var varit såhär väldigt länge, men hon kanske inte litar på mig så mycket..Tack :)
Hade en kanin som var så. Det blev inte bättre trots mycket träning och en dag hittade jag honom död i buren. Han var då 11 månader. När jag frågade runt här i forumet bl a skrev många att sjukdom kan vara en bakomliggande orsak till sådant ängsligt beteende. Jag önskar att jag hade lyssnat och tagit honom till en veterinär för koll. I min kanins fall misstänker jag att han fick förstoppning. Ett djur kan inte kommunicera som vi och visar smärta på andra sätt. Mitt råd: om kaninen inte har blivit utsatt för långvarig stress eller blivit illa behandlad, åk till veterinären.