Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1058 ggr
Jag och mina djur : )
0

Vaccinations frågor :)

Hej! 1. Jag skrev till en person, som jag kanske ska köpa en kanin av, och frågade vad den är vaccinerad mot. Hen svarade att han vaccinerades "mot den första vaccinationen en kaninunge får" när han var liten ( 16 veckor gammal nu ), så undrar då: Vad är den första vaccinationen för? 2. Hur ofta ska/behöver man vaccinera en kanin som bor inne på vintern och ute på sommaren ( bor i Skåne )?

Trebit
0

1. "Den första vaccinationen en kaninunge får" låter väldigt märkligt. Kaniner kan vaccineras mot två sjukdomar, kaninpest (Myxomatos) och kaningulsot (det finns två varianter, RHDV och RHDV2). Just nu finns det tre olika vaccin som skyddar mot dessa: Nobivac Myxo-RHD (kallas även "kombivaccinet" och skyddar mot kaninpest och gulsot typ 1), Filavac (skyddar mot gulsot typ 1 och 2) och Cunipravac (skyddar mot gulsot typ 2). Har kaninen blivit vaccinerad bör den ha fått ett vaccinationsintyg, fråga säljaren om detta. Har de inget så fråga hos vilken veterinär kaninen vaccinerades. Att säljaren inte vet vad kaninen är vaccinerad mot låter oseriöst. 

2. Nobivac ska ges 1 gång per år, och rekommendationen för Filavac och Cunipravac är 2ggr per år om kaninen bor i ett riskområde. Skåne är ett riskområde.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Jag och mina djur : )
0

Okej, tack! 🙂 #1