Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 523 ggr
Sirikan
0

Sanering av parasiter

Hej!

För några veckor sedan var vi inne till veterinären då kaninerna fått små bruna partiklar i pälsen. Vår veterinär konstaterade att kaninerna fått löss och att detta sedan ska behandlas med Stronghold, dock sade hon ingenting om sanering vilket fick mig att dra slutsatsen att lössen kanske dör efter en natt eller två utanför pälsen. 

Men saker och ting har ändrats nu när min andra vän vars kaniner har samma åkomma åkte in till samma veterinärklinik men fick ett annat svar av en annan veterinär. Denna veterinär sade att kaninerna hade fått parasiter som är relativt vanligt och att man ska sanera samtliga burar och tillbehör. Dock visste inte veterinären namnet på dessa parasiter.

Jag undrar nu om ni har någon erfarenhet av sanering och kan ge mig tips? om hur ofta och vilka föremål som ska städas? Och ni får gärna dela med er av generella tankar och erfarenheter. 

Tack på förhand!

Agda
0

När jag har behandlat kaninerna mot mask eller kvalster så har jag rengjort buren när medlet har verkat (t.ex. noromectin mot kvalster hade maximal verkan efter två dagar, så då städade jag buren två dagar efter att kaninerna blivit behandlade).

Ohyra gillar inte högt pH har jag fått lära mig, så jag brukar använda grumme grönsåpa (tycker den har en mild doft åt kaninerna) men även klorin har högt pH. Efter att buren är urmockad så sprayar jag ordentligt med såpan, även mockningsredskapen får sig en rejäl dusch. Förr diskade jag matskålarna i såpa, men diskmedel har också fungerat.

Sirikan
0

#1 Tack för tipset! Jag kör en omgång med grönsåpa också. :)