Kloklippning
Jag behöver tips? på hur jag ska klippa klorna på min otroligt sprattliga dvärgvädur! Jag får knappt hålla i honom nu under tonårsperioden så att få honom still i min famn är omöjligt, linda in i en handduk går inte heller då han sprattlar sig ut, få han på rygg eller i sittande position går inte… jag har prövat ALLT. Det hela slutar med att han flåsar som en dåre och jag blir orolig att han ska svimma eller liknande. Jag funderar på att gå till veterinär men jag vill ju kunna lösa det här själv. Någon som har liknande erfarenheter och kan komma med tips? och råd på hur jag ska gå till väga?
Jag tycker att den här videon är bra och det har funkat för mig, så du kan ju prova :)
https://www.youtube.com/watch?v=W9KemnaTGIs
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Kan inte någon annan hålla? Så matar du med stora bitar pellets jämt så han får tugga hela tiden och så klipper du klorna själv! Så gör jag på de kaniner jag inte kan ställa i knät med öronen mellan knäna.
Haft/har samma problem. Så fort grabben här hemma känner sig fast får han panik och då han är så liten kommer han lätt ur en handduk. Mata under tiden vart inte heller hållbart då det blev för "stissigt"..men kan kanske va värt att prova. Iallafall, vad jag gjort är att träna honom att lägga huvudet under min hand och sitta still. Så när det vankas kloklippning kan jag alltså få honom att sitta still av egen vilja. Svårt att beskriva hur vi tränat detta men man kan väl säga att det vuxit fram från mysstunder. Började med att stanna honom och klappa pannan. Detta tyckte han såklart va mysigt så han stannade och när jag kände att det räckte fick han godis. Sedan ledde det till att jag i slutändan kunde ha handen i luften och så kommer han och sätter sig under den(kan behövas lockas lite på, haha). När han suttit still under där så får han godis. (Viktigt att godiset kommer efteråt och att han är lugn under tiden ). Skulle han skruva på sig och börja "nafsa" efter godis är det bara att avbryta och börja om. Ställ inte för höga krav i början att han ska vara stilla allt för länge. För vår del började vi med kanske 3 sekunder. När detta fungerat har nästa steg varit att börja känna och lyfta på alla tassar under tiden han sitter så här. Klappar mycket för att han ska koppla det positivt och även för att han ska hålla sig lugn. Detta var oerhört tålamodskrävande hahha. Nästa steg har helt enkelt varit att börja klippa. Ofta tycker han det känns obehagligt när själva klippet sker och springer iväg. Men det är bara att vänta ut honom, brukar komma skuttandes ganska snabbt tillbaka och så kan vi ta nästa klo :) Tar såklart en del tid. Att klippa alla klor brukar ta en fyra dagar för oss. Mest dock för att jag väljer att avsluta efter en 3-4 klor då det såklart är en stressande situation för honom. Sedan även för att den dagliga pelletsransonen brukar ta slut ungefär då, haha. Men som sagt tid, lugn, en mängd godis och en stor dos tålamod är allt som behövs. Har tagit oss ungefär ett halvår att träna på detta och tagit oss igenom en hel drös med metoder. Det är dock denna som funkar bäst då han kan känna att han har möjlighet att springa iväg om det blir för mycket stress och även för att det blir han i detta fallet som väljer att sätta sig och få klorna klippta, han vet ju att det blir godis efteråt. Lycka till, vet hur frustrerande det kan va. Första gången var vi hos vet men i längden blev det så galet dyrt.
Jag gör som i videon i inlägg #1. Fungerar på alla tre kaninerna och även på de som är mest livliga av dom. Ta någon tass i taget om det är enklare. Alltså att du inte behöver ta alla klor på samma gång. Jag upplever det också att det blev lättare att hantera kaninerna när de var runt ett år, innan dess var dom väldigt sprattliga. Så det kanske blir enklare när kaninen blir lite äldre.