Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 782 ggr
Mickis1994
0

Kaninuppfödning/Kullar

Vilka här har en kaninuppfödning? Eller har eller har haft en kull elelr kullar? Någon som vill berätta om det? Och dela med sig om sina historier och erfarenheter? :) Lite kul att läsa om vad ni har upplevt. Någon som vill varnaför sjukdomar på små bäbisar? Elelr skriv ner allt ni kommer på bara :D

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

VindensKaningard
0

Jag har ett registrerat gårdsnamn i SKHRF och är med andra ord uppfödare. Jag har hitills tagit en kull samt har en kull planerad efter min stjärna Diva. Vad exakt vill du veta? Friska och trevliga föräldradjur är grund o botten till en sund Avel, därtill får man ju tänka på vad man sysslar med för typ av kaniner. Jag föder upp hoppkaniner så jag föder upp kaniner med psyke o kropp lämpade för hoppning i alla tänkbara färger, dock med en förkärlek till brokat och zobel/siames.

senna
0

Jag har haft en kull, pga av tjuvparning. Det gick jättebra med ungarna. De fick fina hem, och såldes direkt. En av dem bor hos mig, en av dem bor hos min kusin och en annan bor hos min kompis. Så jag har fortfarande kontakt med kaninerna, _om man kan säga så.. :)
_
Det är otroligt roligt med kaninungar hemma. Det är så underbart att se hur de växer och blir stora, från små korvar.
I denna kullen blev det 7 stycken, så det blev många att ta hand om, men det gjorde absolut inget. Det var tvärtom jätteroligt.

vet inte riktigt vad du vill höra.. så du får nöja dig med detta. ^^

NinaS
0

Jag har uppfödarnamn registrerat i SKHRF, senaste kullen föddes för drygt 3 år sedan. Har bara hanar nu, så det blir inga fler kullar de närmsta åren. Överlåter till mer aktiva uppfödare att komma med tips?. :)

Jennie104
0

Jag har inte haft nån kull och är inte uppfödare eftersom mamma säger Nej till det.

huldisen
0

Jag har ingen uppfödning, men skulle mer än gärna avla ;)

SaraB
0

Jag vill också väldigt gärna avla jag med ;)

Jennie104
0

Ska ha kaninuppfödning om ca 5 år

skanorskaniner
0

Jag har uppfödning och har haft 3 kullar. Men jag har inte registrerat uppfödarnamn i SKAF.

emmsaaan
0

#7 Herregud ;) Så tänkte jag också när jag var i din ålder. Men allting ändras & man måste välja skola & sånt. Inte så lätt att ta med djuren. Måste ibland åka till andra städer. Men för din skull så får vi hoppas att det blir så :)

Skulle så gärna vilja ha en uppfödning.

Lippo
0

Jag har inte kaninuppfödning men har blivit väldigt intresserad av Avel och sådant så vi får se om det kanske blir något snart :)

ciss
0

Jag har haft en kull.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Trasdocka
0

Avlar på teddyvädur som några vet :) Lättare att svara på direkta frågor =)

Jojsan
0

Har haft 2 kullar men ungarna var dödfödda bägge gångerna..

Så jag har inte så mycket att berätta..

Mickis1994
0

#1&2 ville bara läsa lite xP :)

vad kul  ^^, vill ha en uppfödning,

Mvh Michaela Glansk.

[Niike]
0

Jag har inte registrerad uppfödning men jag tar ca 1 kull varje vår med kelkaniner. Innan har det varit dvärgkaniner, och ganska oseriöst (visste inget om honan och hanens bakgrund, inget om defekter osv ..). Det har dock aldrig varit något problem, inga synliga defekter och alla ungar har sålts och så:) Flera köpare har även hört av sig och är verkligen supernöjda med kaninen, och det känns ju bra:)

Men nu har jag lärt mig mycket mer och satsar på mer seriös Avel än tidigare, väljer mer lämpliga avelsdjur, kollar om jag har köpare och så. Men jag föder dock fortfarande upp till kel då jag tycker att det också är ett syfte, sålänge avelsdjuren är bra och man får fram trevliga individer som står upp för vad de kallas, nämligen kelkaniner. Jag har planerat Att ta en kull på Alpha om jag hittar någon lämplig hane, men jag har inte bestämt mig ännu.

Det som är mest spännande är nog dagarna när kullen ska födas. Man går där och väntar och väntar och väntar, och oroar sig och är nervös att det ska hända något med honan eller att ungarna ska vara dödfödda t ex .. Och sen när de föds blir det en sån glädje ! :) Vilka små liv! Men sötast är de inte förren de blivit några veckor. När de börjar ta de där raceskutten, så man kan sitta hur länge som helst och kolla.

Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta. Håller med Trasdocka om att det är lättare att svara på "direkta frågor". :)

MarHai
0

Har fött upp renrasiga kaniner sedan 2004.
Då som nu är rasen Holländsk Kanin.
Har som mål att bevara rasens otroligt trevliga temperament, samt att få fram rastypiska kaniner med bra färg och teckning.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Mickis1994
0

Vad kul ^^, vill läsa mer. Det är lite kul att läsa (roligare än att plugga till engelska provet). Någon oms har upplevt något speciellt eller är riktigt nöjd elelr vad som helst ? :)

Mvh Michaela Glansk.

MarHai
0

Ja, man blir ju alltid nöjd när det går bra för ens uppfödningar!
Jag har tex vunnit klass M(ungdjursgrupp) med tre svarta holländare, 95p!

Jag har även fött upp Sveriges bästa holländare.
Solbackens Matti! Han har fått 95,5p två gånger!
Och otaliga 95p, 94,5p och 94or! Han är jag riktigt stolt över!

Solbackens kaniner

ciss
0

#18: Grattis!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Mickis1994
0

#18 ojoj vad bra :D

Mvh Michaela Glansk.

Lippo
0

#18 Har aldrig riktigt fattat det där när uppfödare har sagt att deras kaniner har 94 och 95 hit och dit x) Men vad jag har fattat det som så ska kaninen vara så lik "standarden" av rasen som möjligt på utställningar och sedan får kaninen poäng efter hur lik den är. Stämmer det eller är det något helt annat? Är den högsta poängen 100?

Mickis1994
0

#21 tror att det stämmer, japp 100p  är max, tror itne att mna kan få det i sverige

Mvh Michaela Glansk.

Naaathaaa
0

Har uppfödning dock ej registrerad inu, men ska skica in papper och så så fort jag ordnat upp det. Sen var det något i burarna jag skulle fixa, sitthylla sa ju alla ha nu och det skall jag fixa till en eller två sm inte har det inu, så det kommer nog snart bli det. Dock har jag inget sådär namn jag fastnat för. Alla ideér mottages gärna…

Har fått 4-5 kullar nu sedan 2005. Min "avelshona" är Sess och får jättefina samt många ungar..

Föder upp först och främst dvärgvädurar till hoppning med en fin kropp, har även tagit någon kull med lite hrmelin i för att få en lite mindre kull..(storleksmässigt)

De flesta av mina uppfödningar har visat sig fint på hoppbanan och vunnit en del. Mycket roligt…

Mickis1994
0

#23, några vet jag har döpt kaningården llite efter vart dem bor

Mvh Michaela Glansk.

MarHai
0

Tack Cicc & Mickis :)

ja, tex gården jag bor på heter Solbacken, och då blev det automatiskt Solbackens Kaningård.

Solbackens kaniner

Mickis1994
0

25# varsågod.

detär ju det som är ltei kulligt med namnen som åsbrinkens kaningårg, dem bor på åsbrinken (en väg) åå jaa jag skulle nog hete något som jga itne kommer på xD

Mvh Michaela Glansk.

[Niike]
0

#18 Grattis, vad kul! Det ska du vara riktigt stolt över:)

Naaathaaa
0

#24, ja Jag vet. Det ä rjättebra att ha så men här vi bor har inget specifikt namn. DVi bor utanför Brandstad och gården heter Brandstadholm och vårt själva boningshus heter Stenhuset.. Så det ä rinte så lätt just nu =)

Noa-Nisse
0

Jag har ingen uppfödning, men skulle gärna vilja börja.. men jag inser mina begränsningar så tyvärr för mig. man ska ju ha all den tid det tar. man kan ju inte bara ta en kull så hipp som happ, man måste ju noga planera och veta i förtid vad som gäller.. man måste vara mycket ansvarsfull tycker jag!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Zvintos
0

Jag har haft 2 korsningskullar.
Men ska snart börja med renrasigt.
Kommer börja leta efter en obesläktad hona till min vit blåögda dvv-hane.
Sen kommer även en av mina honor (dvv-korsning) att paras med en hopphane i vår/sommar.

Mickis1994
0

okej ^^, någon mer ?

Mvh Michaela Glansk.