Hö som kaninföda
Jag har läst att kaninernas magar mår som bäst då de endast äter en hö diet. Mina kaniner har alltid haft färskt hö men har bara sett hö som inredning som de tuggar på ibland. Jag har nu gett dem pellets bara var 3:e dag och resten av dagarna får de äta hö. Märker att de äter mer hö nu men gör jag rätt? Känns lite som jag svälter kaninerna när de endast får hö att äta de flesta dagarna.
Du gör rätt. Hö, gräs och pinnar att gnaga på är det kaniner lever av.
Pellets ska man helst undervika att ge. Visst som godis någon gång ibland eller om man har utekanininer på vintern när det är lite kallare.
Våra kaniner får en bit morot på morgon och kväll och har alltid fri tillgång till hö när dom är i sina burar. Dom får komma ut varje dag i flera timmar och beta gräs=) Dom för även kvistar, tagetes annan frukt och grönsaker.
Nej, kaninerna svälter inte alls om de bra får hö, det är tvärt om så de mår som bäst. Att de äter mycket hö är bättre för att hålla igång magen och slipa ner tänderna än om de äter mycket pellets. Mycket pellets blir de dessutom lätt tjocka av. Men att ge pellets då och då, mer som godis, är det absolut inget fel på. :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Min angorakanin (på straxt över tre år och frigående så han rör massor på sig) har inte ätit pellets sen han var liten och växte. Han får hö och har tillgång att gå ut på tomten och äta diverse sorters gräs och örter och speciellt under höst och vinter får han fri tillgång på äppelgrenar (sommartid vill han oftast inte äta det). Sen får han groddar på kvällen som lite extra gott och som lite tränings godis :) Han är kinkig på söta saker så gillar inte morötter eller frukter och liknande så det äter han aldrig men, speciellt vintertid, när gräs och örter inte finns, så får han ibland blandade salladsgrönt (som ruccola och spenat och liknande), ljung, blåbärsris. Ibland fyller jag hans godisboll med några hela solrosfrön eller pumpakärnor.
För mig kändes pellets som en fördel medan kaninen växer så man kan vara mer säker på en bra start i livet men därefter kände jag att en mer naturlig (och varierad) diet var att föredra så länge det inte ger några negativa påverkningar. Dessutom är min nuvarande angora extra känslig med sin mage och man märker direkt skillnad på avföringen så fort han äter för lite hö.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Min ena kanin som var en omplacerings kanin har masa problem med magen. Tidigare hade hon suttit i en väldigt liten innebur i 3 år helt själv med vad jag förstått det ganska lite uppmärksamhet. Hon hade dessutom fått stora portioner fröblandningar. Nu har hon 10 m2 att röra sig på och kaninkompisar. Vi har varit hos veterinär 2 gr och hon har blivit bättre med critical care men hon har inte blivit helt bra. Veterinären tipsade sist om att ta bort pellets helt och se om hon blir bättre. Så får se om endast hö dieten ger resultat.
Se inte hö bara som en diet och en problemlösning. Se det som att hon äntligen får vad kaniner är gjorda för att äta!!! Det är inte på något sätt synd om henne, hon får äntligen hälsosam artriktig kost!
Hur mycket pellets ger du tredje dagen?
De har alltid haft tillgång till hö för det står ju överallt att det är något de ska ha, så då har jag gett dem det. De har fått pellets som mat ca 1dl per dag fördelat på 3 kaniner. Nu när jag ger samma mängd bara ger var 3 dag så märker jag att det går åt mer hö. De står hela dagarna och bara äter hö. Innan låg de och vilade mera.
Hö ska bestå av minst 80 % av deras kost, helst mer
Pellets är enbart komplettering till höet, om pellets inte räcker.
Så hö ÄR kaninföda, viktigaste födan.
Bladgrönsaker mm är toppen att ge med och inte enbart hö :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.