Nattbajs...
Hej, jag gjorde för inte så längesen ett inlägg om att min ena kanin bajsade ut löst bajs, som de flesta då tyckte var nattbajs.. Den här bilden togs direkt efter att vi hade varit ute och han satte sig i toalådan och åt hö. När jag sedan kommer tillbaka ser jag det här? Bode jag vara orolig? :/ Han har haft så förut, men sen har de avtagit ett tag och de har nästan bara vart fina bajspluppar, fiberika o smular nästan sönder när man håller i dem. Men nu har han bajsat ut detta, de enda han fick när vi var ute i sele var selective meadow loops godis (som innehåller nyttiga saker för kaninen) och sen fick han tag på lite klöver m.m som fanns i gräsmattan. Men de kan ju knappast komma direkt efter de? Eller? Han är lejonhuvad och de fastnar även en del av skiten i pälsen.. vilket är rätt jobbigt.. Ibland ser man även gult där men inte så ofta. Kan kanske vara pga alla äppelgrenar dem får… Han får just nu bara hö och vatten+äppelpinne ibland, ej pellets eller gräs och han har fått de ett tag.. En uppfödare som haft kaniner länge som har lejonhuvade kaniner sa "åh.. lite nattbajs.." i en video till sin kanin när hon öppnade buren och fick syn på de.. Så de känns ändå som något ofarligt.. eller? :x
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
putt…
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
någon…?
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
Jag har aldrig varit med om det här, men jag skulle tro att det inte är någon fara om det bara har hänt ett par gånger. Har det hänt någon mer gång?
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Jag tycker att åtminstone en del av pluttarna i bilden ser ut som nattbajs. Det är inte farligt om det händer någon enstaka gång, men om kaninen ofta inte äter upp sitt nattbajs så kan den drabbas av bland annat b-vitaminbrist. http://kaninmagazinet.se/2012/april/kaninens-matsmaltningsystem.html Att den inte äter nattbajset kan bero på att den får för mycket mat med låg fiberhalt. Det kan också vara en obalans i bakteriefloran i tarmarna. Jag vill tipsa om pro fibre rabbit, som är ett kosttillskott innehållande prebiotika och probiotika. Det hjälper tarmarna att få en optimal funktion. Dessutom är det jättegott, och kan användas som belöningsgodis. https://vetzoo.se/pro-fibre-rabbit
#4 han får just nu bara hö och vatten och en äppelpinne ibland. Höet är från en gård och de är rätt grovt. Jag slutade med pelletsen och han har vart utan de ett tag. De mesta av hans bajspluppar är bra och fiberfyklda och smular sönder när man trycker lite lätt på dom (Kan skicka bild snart). Vet du om de finns en mindre burk eller ett billigare alternativ någonstans av de kosttillskottet? :)
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
#6 Vad jag vet så finns pro fibre rabbit bara i den storleken jag länkade till. Hur ofta lämnar han sitt nattbajs? Varje dag? Nån gång i veckan?
#7 Okej! De beror på. De brukar komma när han har varit i hagen (en Hage med ytterst lite gräs) och kommer in och går på toa. Senast så fick han de igår och de brukar vara lite grann varje dag och ibland inget. Ibland är de mycket och de brukar konstigt nog vara efter att han vistats i hagen. Här är bilder som togs nyligen
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
Fast på de nya bilderna så ser det inte ut som nattbajs, utan som lite mörkare vanliga pluttar. Pluttarna blir mörkare om kaninen äter mycket utomhusmat, och det tror jag han gör eftersom hans kiss ser orange ut. Jag tycker det ser helt normalt ut.
#11 vad menar du med utomhusmat? Han får bara hö och vatten just nu, och en äppelpinne ibland. I hagen kan han få tag på något enstaka grässtrå. Orange kiss får dem om dom äter äppelpinnar, maskrosblad mm. Ibland kommer det nattbajs, ibland inte. Just idag var vissa pluppar klibbiga och vissa var inte runda utan mer ovalformade.
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
#12 Utomhusmat är färsk mat från utomhus, som gräs, maskrosblad, kirskål, äpplegrenar. Sådan mat innehåller mer vätska än hö, och gör pluttarna mörkare men inte mindre. Ovala pluttar är ett tecken på någon sorts obalans i magen. Kan vara gaser, eller obalans i bakteriefloran i tarmarna. http://kaninmagazinet.se/2013/august/avforingsanalys.html
#13 Han får just nu minifom morgon och kväll. Han hade fått lite pellets innan, och imorse fick han även en bit selective pellets då jag kommer byta foder. Jag vet inte om de var de som orsakade det.. men han hade lite nattbajs i lådan och mörka kletiga pluppar. Ändå har han inte fått någon "utomhusmat" på ett tag. Bara hö och vatten och sen kanske han fått lite i hagen också. De jobbiga är att kletet kan fastna i pälsen så att man måste borsta ut de.. Han har ju lång päls eftersom han är lejonhuvad. Sen försöker han ju tvätta bort de och då blir han lite skitig om nosen stackarn :( <3 (och nej de är inte de enda han bajsade på bilden. Han är fortfarande inte rumsren så han bajsar lite här o där..)
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ