Foder till kanin
Hej, jag undrar vad ni använder för foder, hur mycket kaninen väger och hur mycket ni ger på morgon resp. kväll. Just nu använder jag själv edel kaninpellets tillsammans med vetegroddsolja (som jag nyligen börjat med). Mina kaniner väger runt 1,5-2kg och får 1msk var morgon och kväll blandat med några droppar vetegroddsolja. (Sen får dom ju självklart fri tillgång till hö, vatten och sen får dom en gnagpinne ibland) Jag funderar på att börja med antingen kanin&marsvin pelletsen från granngården blandat med vetegroddsoljan eller något som selective eller cuni complete. Är lite nyfiken på vad ni ger era kaniner, (man kanske får lite tips) så ni får mer än gärna skriva de i kommentarerna :D
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
Använder kanin och marsvins pellets från granngården just för att det är bra med vitaminer osv i det och kaninerna älskar det! Går efter stapeln på paketet + min erfarenhet av de så min 3,5 kg kanin får 6 msk om dagen så 2 msk på morgonen i hagen och 4 msk under natten i buren. Några kanske tycker det är mycket att ge men alla mina kaniner är bra hull och riktigt fina i kroppen! Smala och smidiga är de också!
#1 Funderar faktiskt lite på att prova kanin marsvinpelletsen från granngården, men vill höra vad andra säger. För funderar också på selective / brit :D putt
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
Jag har Selective, pga den höga fiberhalten. Simba på ca 1,8 kg får 1-2 msk varje kväll.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Hö, fri tillgång. Och vatten! Ibland äpple eller morötter, ganska ofta grenar. På sommaren så klart massor av grönt från naturen. Inget mer, förutom till dräktiga och digivande honor och ungar!
Vad menar du med gnagpinne?
Ger just nu 0,5 dl med rabbfor varje morgon, men det är till en 5,5-6kg klump. Ska dock försöka ta bort pelletsen helt och se hur det fungerar för henne.
#4 Med gnagpinne menar jag grenar, rättare sagt - äppelgrenar från vårt äppelträd. :)
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ