Mager?
Igår dog min hamster (av naturliga orsaker) och kände på henne att hon hade magrat väldigt mycket, nu blir jag nojjig, har inte tyckt att min kanin Zippe varit så värst mager men igår kväll när vi hade lagt oss för att sova så kände jag på honom att ryggraden och svanskotan kändes ganska så väl. När vi var till vet. för typ en månad sedan och lite till så sa dom att vi inte skulle ge honom nåt mer än hö och vatten varje dag, och en morot eller en grönsak i veckan, så vi gjorde det, men jag kommer inte riktigt ihåg hur väl man kände hans ryggrad då för hade den varit för tydlig hade de nog sagt något. Men jag är inte riktigt säker på hon han har varit så sedan dess.
Han väger 3½- 4 kg, har en riktigt dålig våg men jag skulle säga ungefär 4 kilo, och han är dvärgvädur på 5 år.
Hur väl ska man känna ryggraden och det? Om han nu är för mager vad gör man då?

putt

En kanin mår ju inte bra av att vara fet. Såna där blandfoder ska ju inte vara bra att ge.
Din vet har rätt i att dom kan klara sig på hö och vatten, OM det är ett bra och näringsrikt hö och kaninen inte blir mager.
Som jag har lärt mej ska man väl kunna känna ryggraden och sådär men INTE tydligt.
Mina kaniner som är i strl med en dvv får 1dl pellets om dagen, fri tillgång hö och något äpple eller morot i bland. Men då bor mina kaniner ute och när det är kallt kan dom få lite extra pellets eftersom dom förbrukar mer energi då.
Var observant på om din kanin blir smalare, lycka till!