Är 6 år gammalt?
Min lille lejonhuvade hane är sen april 6 år. På sistone, kanske senaste halvåret, har jag börjat lägga märke till att han ligger ner och vilar ganska mycket. Framför allt att han lägger ner huvudet mot golvet, något han inte brukade göra förr så ofta. Han blundar och ser nästan ut som han sover. Han ser dock ut att ha det jätteskönt!
Han är annars pigg som vanligt, hoppar gladeligen upp i sängen och hälsar på mig, hoppar in i den öppna buren och äter mat, dricker, kissar och bajsar som han ska (oftast, ibland är han lite lös i magen) och kör ofta glädjeskutts-maraton på mattan.
Men som sagt, han ligger ner och vilar mer än "vanligt". Nu ser han lite tanig ut också, men jag tror det är för att han fäller. Han fäller lite titt som tätt, är innekanin så det kanske påverkar?
Nu är han ju ändå 6 år, så han kanske helt enkelt börjar känna av åldern?
Har även en annan fundering. De senaste veckorna har han börjat bli lite galen när jag kommer fram. Det är mest när jag går upp på morgonen eller när jag kommer hem från jobbet, dvs när han inte har sett mig på ett tag. Han börjar skutta runt benen som en galning med svansen upp. Jag har alltid trott att när de har svansen upp sådär så är de arga. Men när jag sträcker fram handen så verkar han mest vilja bli klappad. Är det bara att han gillar mig? Han är kastrerad, så jag undrar varför han har börjat så här nu isåfall.
Vid 6 år börjar de bli gamla men det är inte jätte gammalt. Det beror ju på Vilken ras? du har för de större kaninerna blir vanligtvis inte lika gamla som mindre raser. Mina kolade vid 8 års ålder och de var en dvärgvädur och den andra någon slags hejhopsan blandning. Vilda kaniner blir sällan äldre än 4 år, så han börjar säkert känna lite ålderkrämpor nu. Min erfarenhet är att så länge kaninen verkar ha matlust så mår de bra. När de tappar matlusten då brukar slutet vara nära.
#1 Okej, tack för svar! Jag hade flera kaniner när jag var yngre, några dog bara över en natt men två blev 9, men märkte knappt av någon ålder på dem, det är därför jag är lite fundersam nu :-)
Det är en lejonhuvad så det är ju en liten ras.
hade två dvärgvädurar när jag va liten dom blev båda 11år gammla men det är nog långt ifrån normalt ;(
De små raserna brukar bli ca 8-10 år tror jag, och om de är i god form och inte får någon sjukdom kan de ofta blir äldre än så. Världsrekordet är 18 år, men det är väldigt ovanligt att de blir över 15. :P
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Min 11-åriga lejonhuvade hane är fortfarande jättepigg och skuttar på som vanligt, hoppas han lever och mår bra många år till! 🙂
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Har för mig att världsrekordet var 18 år för en kanin.