Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 446 ggr
isabellskii
0

Kanin kost + vattenflaskfråga

Köpte äntligen min fina kanin igår. Blandras mellan lejonhuvad och tre andra raser. Från förra ägaren fick jag veta att han både kan dricka från vattenflaska och skål, men han har inte druckit något av vattnet. Nu köpte jag en vattenflaska men vet inte hur jag ska fästa den i kompostgallret. Någon som kan hjälpa? Första husdjuret jag har.

Fick även övergångsfoder från den förra ägaren men han vill inte äta hö. Även köpt Smily Ekologiskt hö igår men det vill han inte heller äta. Bör jag vara orolig? Han äter pellets när jag ger honom det.

Fridaaaa
0

Rekommenderar skål istället för vattenflaska :) 
Men du kan sätta fast det med hjälp av tex ståltråd.

Kan ta tid innan man ser dem äta, när de kommer till nytt ställe.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

isabellskii
0

Nu har den börjat äta hö! :) Ska testa med ståltråd. Den har ingen krok men ska försöka fixa. Han har inte druckit ännu ut skålen.

Ess1
0

I den här tråden kan du se på bilden hur man fäster flaskan. Inte svårt alls. Följde det inte med en sån plastad ståltråd?

http://kanin.ifokus.se/discussions/4d71489db9cb46222d05c3e0-den-basta-smadjurs-vattenflaskan

isabellskii
0

Såg inte tråden först, nu så! :)

Josefinpersson
1

Kaniner som inte äter hö får oftast för mycket/fel pellets, så se över hur mycket och vad för pellets du ger. Så kan du (om kaninen är frisk) vänja bort pelletsen helt sen. :) Skål är naturligast och genom flaska får kaninen ofta inte i sig så mycket vatten den behöver, det är att jämföra med om vi människor eller tex. en hund hade druckit ur flaska :/