Normalt bajs?
Hej! Vet att det finns lite olika länkar till kanske just det här ämnet, men vill fråga direkt iaf känner jag. Min Vincent bajsade en lång korv typ nu när han satt med mig på golvet, inte som igår "kulor". Han verkar inte må dåligt. Läste att vissa kaniner tömmer tarmarna på nåt vis? Jag lägger ut en bild så kan ni få se korven Hahaha, förlåt om det är äckligt, men är jätte osäker. Jag ger inte alls mycket av sådant han inte är van vid, t.ex fick han bara några korn kokt majs igår, han får när jag ger, endast ett par stycken blad ruccola etc. Så låga doser.
Ser ut som blindtarmsavföring, i normala fall äter kaninen upp det direkt men ibland kommer det för mycket blindtarmsavföring så kaninen lämnar en del. En anledning till att det blir för mycket blindtarmsavföring kan vara att kaninen fått för mycket "godis" (typ pellets, morötter o.s.v.). Ingen fara så länge det inte är ett regelbundet problem, d.v.s. att kaninen lämnar blindtarmsavföring varje dag/vecka typ.
Ahaa :0 Måste vara blandfodret då! Haft i ca 1dl varannan dag som han småäter av, då plockar jag nog bort det sen när jag kommer hem. Tack så mycket för svar
Vad är det för blandfoder du ger honom?
eeh, svårt att svara på direkt då jag fick det i fryspåse från mamma.
Är ett lite mer blandat foder, kan kanske ladda uppe en bild sen. Men skulle tippa på att det är ett sånt foder som nog många skulle säga är mer godis än bra mat.
Men utöver det är det ju bara Hö och lite då och då, ruccolablad.
#5 Den påsen med pellets skulle jag säga att du kan ge 1-2 msk/dag av max om kaninen inte har svårt att hålla vikten. Påsen med "blandning" skulle jag personligen inte ge alls men om man promt måste så bara en bit åt gången och max en gång i veckan. De två övre påsarna har jag ingen aning om vad det är och det skulle jag inte ge alls just i och med att jag inte vet vad det är.
Okej haha, då gör jag så hädanefter :) Dom två sista påsarna är platta torkade ärtor och nåt typ av havre tror jag, Hahaha. Tack för svar :}
Kaniner ska helst inte äta spannmål eller frön, det innehåller mycket fett och är väldigt onyttigt.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds