Bitit ihjäl sin unge :(
Min kanin fick en unge idag och den var ihjälbiten :( kan jag ha gjort något fel? Hade kaniner när jag var liten och även hon bet ihjäl sina ungar. Ungen var väldigt sönderbiten och hade inga bakben kvar. Det var bara en och hon var blodig i rumpan fortfarande så kan det fortfarande komma fler? Kan jag försöka para henne igen?
Har ingen erfarenhet av Avel, men ska försöka komma med mina råd. Med den informationen jag fått i texten tror jag inte du gjort något fel. Tror det kan komma fler ungar, ibland brukar det ju dröja lite. Om hon föder fler ungar finns ju risken att de också blir ihjälbitna…. Kolla till henne då och då, och håll koll på om det kommer fler ungar. Och isåfall kolla till ungarna ganska ofta. Hon kan ju föda fler ungar. Så vänta några veckor innan du parar om henne. Eller avla på en annan hona. Vilken dag är hon på?
Hoppas detta hjälpte lite, och lycka till :(
Hon är på dag 31 idag. Jag har en hona till men hon är 4 år och har aldrig haft ungar förut så hon är för gammal att avla på. Honan som fick ungar är 1år. Stör jag inte onödigt mycket om jag kolllar till den för mycket så att det kan bidra till att hon biter ihjäl dem ifall det skulle komma fler ungar . Hur känge ska man vänta tills man kan para om henne.
Du har inte stört henne? Just för att du kollat för ofta etc?
Det är inte så att hon råkat vara lite för hårdhänt när hon tvättat rent ungen? De är väldigt sköra och ibland händer det att en och annan kroppsdel ryker när mamman tvättar.
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag kollade henne bara en gång i dag när jag kom hem från jobbet, då jag upptäckte den döda ungen. Innan dess var det i går kväll jag kollade till den delen av buren. Men vet inte hur jag ska göra nu kolla till henne igen om en timma och se om hon fått några fler ungar eller låta henne vara ifred till i morgon bitti. Honan verkar nå bra och kommer fram och vill ha mat.
Hur gammal är hon?
/ Cornelia Andersson,
Hon är 1 år ganska precis
Humm,, jadu :/
/ Cornelia Andersson,
Kan man para om henne om ca 1 vecka eller behöver hon längre tid på sig att återhämta sig efter sin förlossning? Hon är väldigt pigg redan med tanke på att hon gått igenom en förlossning precis.
#8 du bör vänta minst några veckor till så hon hinner återhämta sig helt:)
Antagligen var ungen redan död eller dålig. Att de äter sina ungar beror oftast på det eller att man varit på o stört - tex petat och tittat i boet.
Du kan para om direkt -kaninen brunstar direkt efter födsel och sen är det 21 dagar till nästa gång ca. Men kolla att hon brunstar så vet du.
Jag har beslutat att inte para om henne nu. 2 dagar efter blev hon väldigt medtagen och slutade äta så fick åka till veterinären och där visade det sig att gin fått inflammation i livmodern och magproblem efter förlossningen. Det blir tyvärr inga kanin ungar i sommar :(