Veterinärbesök
Hej! Tänkte att vi kunde skriva lite om våra erfarenheter av veterinärer som kan / utger sig för att kunna kaniner. Jag har själv råkat ut för några stycken som tydligt inte vetat något mer om kaniner än vad en "vanlig" veterinär gör. Det vill säga knappt något alls. Skriv gärna ner era erfarenheter, oavsett om de är bra eller dåliga. Det är ju intressant att få veta var man ska eller inte ska gå med sina kaniner.
Jag har marsvin, men det är ganska mycket samma sak. Marianne Tornvall på Mälardalens smådjursklinik är bra. Jag var där för att utesluta urinsten och behandla Urinvägsinfektion. En annan gång var jag där för att få behandling emot sellnic (marsvinsskabb).
Jag har bl.a. varit på Roslagstull i Stockholm, Mälaren i Sigtuna, Sollentuna djurklinik, samt Anicura Albano djursjukhus. De två förstnämnda är ju kända "kaninveterinärer". Veterinären i Sollentuna kunde ingenting om kaniner, och skrev ut kortison, vilket kaniner inte alls ska ha. På Albano hjälpte de mig bäst de kunde (den enda kliniken som var öppen just då,) även om de tydligt talade om att de inte är kaninkunniga.
#1 Ok. Ja, hon är bra. Dock kan ju inte alla ta sig till Sigtuna, så fler veterinärer som kan mer än hund och katt vore verkligen önskvärt!
#3 Jo, fast det är ju lite svårt att dela med mig av erfarenheter som inte finns😛
Blå stjärnan i Göteborg ska vara bra och även Fågelkliniken i Lomma.
#4 Såklart! ☺
Jag har både kaniner och marsvin hemma. För besvärliga åkommor åker vi till Blå Stjärnan i Göteborg, där det finns veterinärer som är duktiga på exotiska djur. För mer banala åkommor har vi också besökt Husdjurshälsan i Högsbo och Alingsås djursjukhus. På båda ställena har vi blivit bra bemötta, men de har inte samma kompetens som Blå Stjärnan.
#6 Ok! Ofta verkar det ju vara så att det bara är de kända kaninklinikerna som man ska gå till. Alla de jag varit hos har utgett sig för att vara kaninkunniga, men så är det ju inte alltid. Sist skulle mina kaniner bara vaccineras. Valde då en veterinär i Djursholm som gärna tar emot kaniner. Tur att det bara gällde vaccination, för det visade sig att veterinären inte ens kände till rasen Holländsk kanin. Jag såg nog en aningens förvånad ut över detta. Känns som att man borde kunna de vanligaste raserna om man utger sig för att kunna något om kaniner.
Jag brukar gå till Tyresö djurklinik, Helene Alm som jobbar där är jätteduktig på kaniner. Särskilt när jag hade en kanin med en kraftig infektion så fick jag mycket hjälp. Fick hjälp med olika antibiotikor och vissa av besöken behövde jag inge ens betala för eftersom jag var där så mycket. De tänker verkligen på djurets bästa!